Sijaishuollon erityisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ69-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Sanna Hämäläinen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan kiintymyssuhdevaurioista ja trauman vaikutuksista sijaishuollossa
- hyödyntää kuntouttavan vuorovaikutuksen osaamista omaohjaajasuhteessa
Toteutustapa
Tässä toteutuksessa syvennetään lastensuojeluosaamista keskittyen sijaishuollon erityiskysymyksiin ja työtä linjaaviin ajankohtaisiin uudistuksiin. Toteutukselle hakeutuvien opiskelijoiden tulee suorittaa ennen opintoja Lastensuojelun täydentävä opintojakso (10 op) tai olla työelämässä sijaishuollon tehtävissä.
Opinnot suoritetaan vuorovaikutteisena lähiopetuksena verkossa. Luentoja ei tallenneta. Toteutuksen luennot järjestetään touko- ja kesäkuussa (2024) ja toteutuksen seminaaripäivä on elokuussa (2024). Kesän ajan opiskelijat suorittavat itsenäisesti oman oppimistehtävän sijaishuollon toimintaympäristössä.
Opintojakso koostuu seuraavista toteutusosioista:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Pedagogiikka toteutuksella koostuu seuravista:
Lähiopetus: perehtyminen opintojakson teemoihin, luennot ja yhteinen tuntityöskentely
Oppimistehtävät:
Luentopäiväkirja (sisältäen luentoteemoihin liittyvät reflektoivat harjoitukset)
Haastattelu: itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä työelämässä ja tehtävän raportointi)
Seminaarityösjkentely
Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alla oleva lista päivittyy:
Hirvonen & Hurskainen (2019) Minä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.
Saatamoinen, Kati (2020): Lapsi sijaishuollossa. Yhteydenpidon rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteet.
Hughes, Daniel A. (2006): Tie traumasta tervehtymiseen: rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa.
Becker-Weiderman, Arthur; Shell, Deborah (2008): Auta lasta kiintymään: vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymishäiriön hoidossa.
Svensson, Kristiina; Heinonen, Mareena (2014): “Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat”: hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä.
Kekkonen & Jahnukainen (toim.)(2023): Näkökulmia sijaishuoltoon. Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023.
Malja, Puustinen-Korhonen, Petrelius, Eriksson (toim.)(2019): Lastensuojelun laatusuositus.Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:8
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa. Lisäksi toteutuksella on mukana vierailevia luennoitsijoita sijaishuollon kentältä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson moduulit:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Läpäistäkseen toteutuksen opiskelijan tulee palauttaa toteutuselle rakennetut tehtävät:
Luentopäiväkirja (sille annettujen sisältöedellytysten mukaisesti)
Lbd- haastattelutehtävä ja siitä rakennettu raportti.
Seminaarityöskentely.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajatiimin määrittelemällä tavalla ja opettajatiimin määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät ja/ tai ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit ja tunnistaa roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija on perehtynyt kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitykseen omaohjaajasuhteessa ja tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä. Opiskelija osaa sanoittaa trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkitystä vuorovaikutuksessa. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa.
Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa ja luentomateriaalia on käytetty tehtävissä toistaen, kopioiden tai raportoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit ja ymmärtää roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija huomioi kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksen omaohjaajasuhteessa, tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä ja osaa reagoida asiakasta tukevalla tavalla asiakasta kunnioittaen. Opiskelija osaa havainnoida ja huomioida trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkityksen vuorovaikutuksessa ja luoda toivoa antavan, turvallisen omaohjaajasuhteen. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa ja osaa toimia ammattilaisena yhteistyötä rakentavalla tavalla. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen, annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit sekä ymmärtää roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija huomioi kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksen omaohjaajasuhteessa, tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä ja osaa reagoida asiakasta tukevalla tavalla asiakasta kunnioittaen. Opiskelija osaa havainnoida ja huomioida trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkityksen vuorovaikutuksessa ja luoda toivoa antavan, turvallisen omaohjaajasuhteen. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa ja osaa toimia ammattilaisena yhteistyötä rakentavalla tavalla. Opiskelija seuraa ajankohtaista tutkimusta, yhteiskunnallista keskustelua ja vahvistaa sekä kehittää osaamistaan uuden tiedon mukaisesti. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omaa osaamista ja pohdintoja esittäen. Opiskelija hallitsee kriittinen tarkastelun ja reflektion. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa laajasti ja luovasti.