Terveyttä ruoasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9222-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.09.2024 - 17.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
- Opettajat
- Leila Jaakkola
- Vastuuopettaja
- Leila Jaakkola
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
TOP224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
- Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Opintojakso
- A9222
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta, artikkeleita ja videoita.
Tässä esimerkkejä materiaalista:
Ensaff, H. 2021. A nudge in the right direction: the role of food choice architecture in changing popultaions`diets. Proceedings of the Nutrition Society 80, 195 – 206. https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/nudge-in-the-right-direction-the-role-of-food-choice-architecture-in-changing-populations-diets/C9920D90BE1B3BF41C1EAADFB9814BB2
Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 2.5.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto
Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.
NNR2023 Pohjoismaiset ravitsemussuositukset. 2023. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/pohjoismaiset-ravitsemussuositukset-2023/
Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/
Schwab, U. 2024. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 28.8.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Luettu 2.5.2024. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Toteutustapa
Tämä opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä se edellytä kampukselle tuloa. Canvas-työtila avautuu opiskeluun opinnon alkaessa, ja samalla opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti. Opinnolla voi opiskella ja tehdä tehtäviä omaan tahtiin sen jälkeen kun opinnolle osallistumisen vahvistava tehtävä on tehty opinnon alussa.
Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Opinnolla opettaja viestii kaikille yhteisistä asioista noin kerran viikossa ilmoituksissa ja tarvittaessa viestitään vuorovaikutteisesti keskustelualueella Canvas-työtilassa.
Opinto soveltuu ravitsemis-, tapahtuma ja majoitusalan opiskelijan lisäksi mm. elintarvike-, liikunta-, sosiaali- tai terveysalan sekä liiketalousalan opiskelijalle, joka on kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua tällä opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Laurean ohjeet läheiden ja viitteiden merkitsemisestä). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta siihen perehtymiseksi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelun kehittämistehtävä kohdistuu opiskelijan itse valitsemaan kohteeseen, kuten ravintolaan, kahvilaan, kokous-/kongressiruokapalveluun, aamiaispalveluun tai vähittäiskaupan salaattibaariin tai palvelupisteen ruokavalikoimaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä testitehtävä ravitsemussuosituksista kymmenen (10) vuorokauden sisällä opinnon alkamispäivämäärästä eli aikavälillä 16.9. - 25.9.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus-teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 46 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h
4. Kokoava itsearviointi 15 h
Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnon alussa kerrataan ja edistetään osaamista ravitsemussuosituksista terveyttä edistävän ruoan vaiintaa ohjaavana tekijänä. Sen jälkeen osaaminen kehittyy aiheissa muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla, joita opinnolla voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin.
Muotidieetit osana ruokatrendejä-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin , esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin.
Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.
tsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään opinnon lopuksi.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.