Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3049
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 20.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.09.2024 - 03.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 45
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Laura Sippel
- Vastuuopettaja
- Laura Sippel
- Ryhmät
-
NDA224KATietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon yleinen tausta-aineisto
• Bergström & Leppänen. Yrityksen asiakasmarkkinointi.2015.
• Korkiakoski, K. Huomisen asiakas 2023.
• Komulainen: Menesty digimarkkinoinnilla 2018
Kurssilla on myös muuta lähdemateriaalia sekä aineistoa, joka ilmoitetaan Canvasissa.
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä ole suunniteltu tallennus-edellä, vaan opetuskerroilla pyritään vuorvaikutuksellisuuteen, osallistavuuteen, käytännön soveltamiseen ja opiskeluun, sekä vertaisoppimiseen. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Yksilötehtävistä, jotka on toteutettu testeinä, saa palautetta perustuen pistemäärään jonka opiskelija saa. Ryhmätehtävästä saa ryhmäkohtaista palautetta opettajalta, sekä mahdollisesti myös vertaispalautteen muodossa. Ohjaustilanteissa on mahdollisuus pyytää ja saada palautetta, sekä toimia itse aktiivisesti palautteen pyytäjänä suoraan opettajalta ohjauskertojen välillä (viestitse). Lisäohjausta on myös aina mahdollista pyytää.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssilla tullaan tekemään työelämäyhteistyötä mm. vierailija-puhujien sekä mahdollisesti myös yritysprojektin parissa. Tarkempi sisältö tarkentuu kurssin alussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 4.9.2024 Leppävaaran kampuksella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Tämän opintojakson kokonaiskuormitus on yhteensä arviolta n. 270 h/ opiskelija, riippuen edellä kuvatuista seikoista, ja perustuen 10 opintopisteen laajuuteen.
Moduulit 1-6. / yksilötehtävät/-testit = n. 135 h per opiskelija
Moduuli 7. / ryhmätyö = n. 135 h per opiskelija
Yhteensä n. 270 h = 10 opintopistettä
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää kokonaisuudessaan:
Kurssin jälkeen ymmärrät, miten markkinointi koskettaa omaa työtäsi ja mistä markkinoinnissa on oikeastaan kyse! Tule oppimaan, oivaltamaan ja ehkä jopa innostumaan!
Opintojakso koostuu moduuleista:
Orientaatio
Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, moduulit 1- 6 (yksilötehtävät, n. 45% arvosanasta)
Havainnointi ja analyysi, moduuli 7 (ryhmätyö, n. 55 % arvosanasta)
Ja näihin liittyvistä testeistä/ tehtävistä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.