Varhaiskasvatuksen lapsilähtöinen toiminta (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU27-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.02.2023 - 12.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.03.2023 - 30.06.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Johanna Holmikari
- Säde Siljamo
- Sanna Saraste
- Kaisa Salminen
- Vastuuopettaja
- Säde Siljamo
- Opintojakso
- TO00BU27
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettisia lähtökohtia ja osaa hyödyntää niitä tukevia menetelmiä lapsen tarpeiden mukaisesti
- soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogista ymmärrystä ja sosiaalipedagogista työotetta toiminnassaan
- hyödyntää pedagogisen dokumentoinnin mahdollisuuksia lapsilähtöisessä toiminnassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista, luovaa, eheyttävää, ilmiöpohjaista toimintaa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Toteutustapa
Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Jos suoritat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta tämä opintojakso vastaa vanhan opsin mukaista R0095 varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen opintojaksoa. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.
Opinto toteutetaan vuorovaikutteisena verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei aina tallenneta. Läsnäolovelvoite on kolmella verkkotapaamiskerralla. Vahva suositus on, että kaikkiin verkkotapaamisiin osallistutaan. Canvas tapaamiset tallennetaan soveltuvin osin ja ovat katsottavissa Canvasissa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä arvioinnissa voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, itsenäistä työskentelyä, verkkotehtäviä ja ryhmä ja projektityöskentelyä. Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen, joka avautuu opintojakson käynnistyessä viimeistään 2.3.2023.
Opintojakso sisältää kolme moduulia:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.
Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5 op luovaa, eheyttävää ja ilmiölähtöistä toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
2.3. 2023 klo 16-18 Opintojakson aloitus
12.4.2023 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
31.5.2023 klo 16-18 Projektiesittelyt
Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 2.3.2023 klo 16-18 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Johanna Holmikari johanna.holmikari@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Kuormitus on opintojaksolla suhteellisen tasaista. Oman ohjausprojektin toteuttamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa huhti-toukokuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan soveltuvin osin) ja välitehtäviä liittyen verkkotapaamisiin.
Osiossa kirjoitetaan essee Kasvun kehityksen ja oppimisen lähtökohtia– omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).
Osiossa tehdään myös pienryhmässä erilaisiin tuen menetelmiin perehtyvä tehtävä. ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
Moduuliin kuuluu verkkoluento, verkkotehtävä sekä verkkomateriaaliin tutustumista. Moduulin materiaalien pohjalta jokainen kirjoittaa valitsemastaan näkökulmasta blogikirjoituksen. Moduulin arviointi hyväksytty-hylätty.
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Moduuliin 3 kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Projektin voi toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.
Projektisuunnitelman tekeminen. Tutustutaan ensin valitulla menetelmällä lasten mielenkiinnon kohteisiin ja ryhmän tarpeeseen. Näiden tietojen pohjalta tehdään suunnitelma toiminnasta. Projektisuunnitelmien palautus 12.4 opetuskertaan mennessä
Projektin toteutus: Toteuta 4 toimintakertaa, joissa toteutetaan ilmiölähtöistä eheyttävää toimintaa projektipaikassasi ja dokumentoidaan toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoimalla)
Toiminnasta tehdään kirjallinen raportti, jossa kuvataan toimintakerrat ja arvioidaan toimintaa suhteessa suunnitelmaan ja opintojakson sisältöihin. Projektiraporttiin sisältyy myös kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearviointi, jonka tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.
Valmis projekti esitellään zoomissa. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 31.5. klo 16.00-18.00. Läsnäolovelvollisuus!
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.