Siirry suoraan sisältöön

Brändin johtaminen ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT64-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.03.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettajat
Riikka Siuruainen
Johanna Lunkka
Marjaana Ajanto
Anna Nolvi
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Opintojakso
TO00BT64

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata brändin strategisen merkityksen
- tutkia ja mitata brändin kehittämistoimenpiteitä
- hyödyntää tietoa brändin kehittämisessä
- tehdä brändin kehittämissuunnitelman

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sisältöstrategia asiakaslähtöisyydestä tulosta. Tanni K. & Keronen k. (2017). 2017, Alma Talent
Brändi&Business. Petri Uuusitalo. 2014. Mainostajien Liitto.
Henkilöbrändi - Asiantuntijasta vaikuttajaksi. V. Tolvanen&all, 2018
Social Selling, Henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media b2b myynnissä. Laura Pääkkönen, 2017

Canvas työtilassa jaettavat artikkelit ja luennot. Vierailijapuheenvuorot.

Toteutustapa

Tämä on verkkototeutus, jonka tunnit pidetään Zoomissa kahden viikon välein ajalla 2.3-25.5.2023.
Työtila on Canvas -oppimisalustalla. Pakollinen ennakkotehtävä tulee palauttaa viimeistään 27.2.23

Opintojaksolla työskennellään ensisijaisesti tiimeissä kehittäen toimeksiantajalle brändiin liittyvää suunnitelmaa. Tunnit koostuvat luennoista, ohjauksesta, tiimien esityksistä ja tiimityöskentelystä.
Opintojaksolla tehdään myös monivalintatentti henkilökohtaisena suorituksena.

Opintojaksolla tutustutaan kokonaisvaltaisesti brändin käsitteeseen ja brändin merkitykseen liiketoiminnan kehittämisessä. Lisäksi perehdytään brändin johtamiseen ja kehittämiseen liittyvään prosessiin ja työkaluihin.
Työtilassa ja tunneilla käsitellään brändin kehittämisen tietopohjaa, ja opiskelijalle syntyy käsitys brändin potentiaalista liiketoiminnassa sekä hän oppii hyödyntämään brändin kehittämisessä käytettäviä keskeisiä työkaluja.

Opintojakso jakautuu kahteen pääosaan:
a.tutustuminen brändin johtamisen ja kehittämisen keskeisiin käsitteisiin
b.brändin kehittämissuunnitelman laatiminen

Opintojaksolla tehdään toimeksiannosta projekti. Kts. alempana kohdasta työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään toimeksiantajalle tiimeittäin brändin kehittämissuunnitelma ja brändiin liittyvää tutkimusta.

Toimeksiantajana keväällä 2023 on ison apteekkiketjun brändin kehittämisen haaste.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tunnit pidetään Zoomissa. Katso tarkempi tuntiaikataulu Pakin lukkarista.

HUOM. pakollinen ennakkotehtävä tulee palauttaa viimeistään 27.2.23. Ohjeet ennakkotehtävään on Canvas työtilassa. Ennakkotehtävän ajoissa palauttaminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.

Tunnit ovat 2.3, 16.3, 30.3, 13.4, 27.4, 11.5, ja 25.5 aina kello 9-11.30.

Tuntiläsnäolo on osittain pakollista. Tiimien on huolehdittava, että 2/3 tiimistä on paikalla jokaisella tunnilla.

Tehtävien palautusaikataulu esitellään Canvasissa.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintranetistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 5op laajuinen vastaten noin 130 h opiskelua / opiskelija.
Osa työstä tehdään henkilökohtaisesti ja osa tiimissä.

Opintojakson tehtävät on jaksotettu palautettavaksi pääosien (a.b.) mukaisesti ja tasaisesti opintojakson ajalle. Timit saavat palautetta projektista opintojakson aikana, ja kehittämisprojektia voi täten muokata läpi opintojakson.

Sisältö ja sen jaksotus

Tuntiaikataulu ja alustava tuntisisältö:

28.2 lyhyen ennakkotehtävän pakollinen palautus Canvasissa

2.3 Orientaatio ja toimeksiantaja esittelee projektin tavoitteet. Brändin johtaminen, strategiat.
16.3 Luentoja ja ryhmätyöskentelyä. Bränditutkimus, persoonat.
30.3 Vieraspuhujan luento ja haastattelusuunnitelmat.
13.4 Luentoja. Brändin kehittämisen taktiikat ja suunnitelma. Ryhmätyötä.
27.4 Väliesitykset toimeksiantajalle
11.5 Projektin ohjausta
25.5 Loppupitchaukset toimeksiantajalle
31.5 Lopullisen kehittämissuunnitelman palautus ja itsearviointi (ei tuntia)

Tuntiläsnäolo on osittain pakollista, ja tiimien on huolehdittava, että 2/3 tiimistä on paikalla jokaisella tunnilla.
Tentti verkossa /päivämäärä tiedotetaan Canvasissa.
Projektia työstetään vaiheittain koko opintojakson ajan.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun