Brändin johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BT64-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
02.03.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Riikka Siuruainen
- Johanna Lunkka
- Marjaana Ajanto
- Anna Nolvi
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Ryhmät
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata brändin strategisen merkityksen
- tutkia ja mitata brändin kehittämistoimenpiteitä
- hyödyntää tietoa brändin kehittämisessä
- tehdä brändin kehittämissuunnitelman
Toteutustapa
Tämä on verkkototeutus, jonka tunnit pidetään Zoomissa kahden viikon välein ajalla 2.3-25.5.2023.
Työtila on Canvas -oppimisalustalla. Pakollinen ennakkotehtävä tulee palauttaa viimeistään 27.2.23
Opintojaksolla työskennellään ensisijaisesti tiimeissä kehittäen toimeksiantajalle brändiin liittyvää suunnitelmaa. Tunnit koostuvat luennoista, ohjauksesta, tiimien esityksistä ja tiimityöskentelystä.
Opintojaksolla tehdään myös monivalintatentti henkilökohtaisena suorituksena.
Opintojaksolla tutustutaan kokonaisvaltaisesti brändin käsitteeseen ja brändin merkitykseen liiketoiminnan kehittämisessä. Lisäksi perehdytään brändin johtamiseen ja kehittämiseen liittyvään prosessiin ja työkaluihin.
Työtilassa ja tunneilla käsitellään brändin kehittämisen tietopohjaa, ja opiskelijalle syntyy käsitys brändin potentiaalista liiketoiminnassa sekä hän oppii hyödyntämään brändin kehittämisessä käytettäviä keskeisiä työkaluja.
Opintojakso jakautuu kahteen pääosaan:
a.tutustuminen brändin johtamisen ja kehittämisen keskeisiin käsitteisiin
b.brändin kehittämissuunnitelman laatiminen
Opintojaksolla tehdään toimeksiannosta projekti. Kts. alempana kohdasta työelämäyhteistyö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisältöstrategia asiakaslähtöisyydestä tulosta. Tanni K. & Keronen k. (2017). 2017, Alma Talent
Brändi&Business. Petri Uuusitalo. 2014. Mainostajien Liitto.
Henkilöbrändi - Asiantuntijasta vaikuttajaksi. V. Tolvanen&all, 2018
Social Selling, Henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media b2b myynnissä. Laura Pääkkönen, 2017
Canvas työtilassa jaettavat artikkelit ja luennot. Vierailijapuheenvuorot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintranetistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään toimeksiantajalle tiimeittäin brändin kehittämissuunnitelma ja brändiin liittyvää tutkimusta.
Toimeksiantajana keväällä 2023 on ison apteekkiketjun brändin kehittämisen haaste.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tunnit pidetään Zoomissa. Katso tarkempi tuntiaikataulu Pakin lukkarista.
HUOM. pakollinen ennakkotehtävä tulee palauttaa viimeistään 27.2.23. Ohjeet ennakkotehtävään on Canvas työtilassa. Ennakkotehtävän ajoissa palauttaminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Tunnit ovat 2.3, 16.3, 30.3, 13.4, 27.4, 11.5, ja 25.5 aina kello 9-11.30.
Tuntiläsnäolo on osittain pakollista. Tiimien on huolehdittava, että 2/3 tiimistä on paikalla jokaisella tunnilla.
Tehtävien palautusaikataulu esitellään Canvasissa.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5op laajuinen vastaten noin 130 h opiskelua / opiskelija.
Osa työstä tehdään henkilökohtaisesti ja osa tiimissä.
Opintojakson tehtävät on jaksotettu palautettavaksi pääosien (a.b.) mukaisesti ja tasaisesti opintojakson ajalle. Timit saavat palautetta projektista opintojakson aikana, ja kehittämisprojektia voi täten muokata läpi opintojakson.
Sisältö ja sen jaksotus
Tuntiaikataulu ja alustava tuntisisältö:
28.2 lyhyen ennakkotehtävän pakollinen palautus Canvasissa
2.3 Orientaatio ja toimeksiantaja esittelee projektin tavoitteet. Brändin johtaminen, strategiat.
16.3 Luentoja ja ryhmätyöskentelyä. Bränditutkimus, persoonat.
30.3 Vieraspuhujan luento ja haastattelusuunnitelmat.
13.4 Luentoja. Brändin kehittämisen taktiikat ja suunnitelma. Ryhmätyötä.
27.4 Väliesitykset toimeksiantajalle
11.5 Projektin ohjausta
25.5 Loppupitchaukset toimeksiantajalle
31.5 Lopullisen kehittämissuunnitelman palautus ja itsearviointi (ei tuntia)
Tuntiläsnäolo on osittain pakollista, ja tiimien on huolehdittava, että 2/3 tiimistä on paikalla jokaisella tunnilla.
Tentti verkossa /päivämäärä tiedotetaan Canvasissa.
Projektia työstetään vaiheittain koko opintojakson ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso jakautuu henkilökohtaiseen osaan eli verkkotenttiin ja tiimissä tehtävään projektiin.
Tiimissä tehtävän projektikokonaisuuden osuus on 100% arvosanasta. Tentti on pakollinen, mutta se arvioidaan HYV/HYL minimipistevaatimuksen pohjalta. Vertais-/itsearvioinnin sekä ohjaajien arvioinnin perusteella tiimin jäsenet saattavat saada eri arvosanan projektista.
Molemmat osiot arvioidaan asteikolla 1-5.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason 2 mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu tarkemmin alla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä