Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3038
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 14.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.08.2023 - 30.09.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
- Opettajat
- Katja Hämäläinen
- Vastuuopettaja
- Katja Hämäläinen
- Ryhmät
-
SSD222KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
- Opintojakso
- R0208
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Aika ja paikka
Verkossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sitra megatrendit
Naumanen M. ym. 2019. Kestävän kehityksen innovaatiot
Katsaus YK:n Agenda 2030 kehitystavoitteisiin ja vastaaviin suomalaisiin innovaatioihin. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:62.
Soteuudistus. Palvelujen kehittäminen
Perälä J. ja Hiilamo H. (toim.) 2019. Henkilökohtainen budjetti ajattelu- ja toimintatapana. Sitran selvityksiä 151."Henkilökohtainen budjetti on keino räätälöidä sosiaali- ja terveyspalveluita aidosti yksilön tarpeisiin"
Klassisia tulevaisuudentutkimuksen lähteitä
Malaska, P. 2013. Tulevaisuustietoisuudesta ja tulevaisuudesta tietämisestä: Tulevaisuus mielenkiinnon kohteena. Kirjassa Kuusi, O., Bergman, T. & Salminen, H. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuuksia? Acta Futura Fennica 5. Tulevaisuuden tutkimuksen seura. 3. uudistettu painos, ss. 14-28.
Niiniluoto, I. 2013. Tulevaisuuden tutkimus – tiedettä vai taidetta? Kirjassa Kuusi, O., Bergman, T. & Salminen, H. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuuksia? Acta Futura Fennica 5. Tulevaisuuden tutkimuksen seura. 3. uudistettu painos.
Tarkempi opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy Canvas oppimisalustalta
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on yksilö sekä ryhmätyöskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, vertaispalautetta hyödynnetään
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.8.2023 - 30.9.2023
07.08.2023 opintojakson Canvas työtila avautuu
11.08.2023 DL ennakkotehtävä oltava palautettuna - on edellytys opintojaksolle osallistumiseen
17.8.2023 klo. 12.00 - 15.00 aloituswebinaari ja ryhmätehtävien aloitus (läsnäolovelvollisuus)
31.8.2023 klo. 08.30 - 10.00 teemawebinaari (nauhoitetaan)
28.9.2023 klo. 08.30 - 11.30 nopeat kokeilut esitysseminaari osa.1 (läsnäolovelvoite jompaankumpaan)
28.9.2023 klo. 12.30 - 15.30 nopeat kokeilut esitysseminaari osa.2 (läsnäolovelvoite jompaankumpaan)
29.9.2023 klo. 08.30 - 09.30 päätöswebinaari, yhteenveto ja hyödynnettävyys jatkossa (nauhoitetaan)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Onko sinulle kertynyt jo kokemusta palvelumuotoilusta, tulevaisuudentutkimuksesta tai nopeista kokeiluista?
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.
Tarkemmat lisätiedot löydät opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op joka vastaa keskimäärin 130 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Huomiottehan, että oppijoina olette kukin oma yksilönne. Jos keskimääräinen työaika ei riitä opintokokonaisuuden suorittamiseen, niin ole yhteydessä tutor-opettajaasi mahdollisten oppimisenhaasteiden ja oppimisen tuen keinojen kartoittamiseksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Työelämässä tarvitset tulevaisuudessa entistä enemmän kykyä innovoida, visioida ja olla mukana, suunnittelemassa tai vetämässä erilaisia tulevaisuuden palveluprosesseja.
Tältä opintojaksolta saat perusvalmiudet tarttua tulevaisuuden palvelumuotoiluun ja rohkaistut tuomaan esille innovatiivisia kokeiluehdotuksia.Tartut vikkelästi nopeisiin prosesseihin ja opit luottamaan siihen, että prosessi itsessään kantaa sitä yhdessä tehtäessä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä jotka löydät opintojakson Canvas oppimisalustalta