Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0141-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Irene Latva-Korpela
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Riikka Ketonen
- Vastuuopettaja
- Riikka Ketonen
- Opintojakso
- R0141
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus kevät 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta opintojen alkaessa.
Toteutustapa
Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua. Tuntien toteutustapa (kontaktiopetus kampuksella) tarkentuu opintojen alkuun mennessä.
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (case-työpajat; LENE -tunnit, perhepolku -ohjaajakoulutus).
Opintojaksoon integroidaan R0203 - työpaja/simulaatio opetus. Opintoja tukee myös R0203 opintoihin liittyvät asiantuntijaluennot.
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Canvas -työtilasta löytyy osiota
1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op
2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op - Huom! osiot avataan ensimmäisellä VaVu -tapaamiskerralla.
3. Asiantuntijaluennot
4. Rokotusosaamisen syventämisen ohjeistus 1 op Varsinainen opintojakso toteutuu Moodle alustalla.
Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus : 1.3.2022, 2.3.2022 ja 15.3.2022 Todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa kaikkina koulutuspäivinä.
Perhepolku ohjajaja - koulutus: 7.3 (A) ja 8.3 (B). Todistuksen saaminen edellyttää länsäoloa koko koulutuspäivän ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tehdä HOT-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op (54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 1.5 op (40.5h) = 94.5h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti n. 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 44.5h
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 20 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 61 h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Osa.2 Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Läsnäolo ja poissaolokäytänteet:
Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Opintojakson suorittaminen edellyttää teorian opiskelua ja siihen liittyvien kotitehtävien tekemistä sekä aktiivista osallistumista niiden käsittelyyn tunneilla. Mahdollisista poissaoloista ja niiden korvaamisesta on sovittava opettajien kanssa. Useampi poissaolo siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen.
Vaitiolovelvollisuus yhteisesti jaettuihin kokemuksiin, Case-tehtäviin sekä videomateriaaleihin liittyen.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.