Neuropsychiatric Challenges and Support in Children and Adolescents (5 cr)
Code: TO00BZ43-3003
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2.5 cr
- Virtual proportion
- 2.5 cr
- RDI proportion
- 0.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Annemari Kantanen
- Marko Kallionpää
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Marika Kivistö
- Groups
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ43
Learning outcomes
The student is able to
- describe the neurocognitive characteristics underlying neurodevelopmental disorders
- recognise various neurodevelopmental disorders in children and young people with their associated challenges and strengths
- provide multidisciplinary support to children, young people, and families in everyday situations involving neurodevelopmental challenges
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Särkikangas, U. & Seppälä, R. 2022. Nähkää meidät!: Miten vastata erityisperheiden hätähuutoon? [Helsinki]: Basam Books.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. 2022. Nepsy-opas: Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Niskanen, T., Jussila, V., Kastikainen, M. & Hiltunen, J. 2024. Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle. Jyväskylä: Santalahti-kustannus.
Matilainen, M., Hewitt, S. & Santalahti-kustannus. 2024. Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: Santalahti.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
10.10.2025 Orientaatio, läsnäolovelvollisuus
12.12.2025 Seminaari, läsnäolovelvollisuus
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 10.10.2025.
Completion alternatives
Mikäli harkitset vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin ennen opinnon alkua.
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Moduuli 1: Neuropsykiatriset erityispiirteet. Opiskelija osaa kuvata neuropsykiatristen häiriöiden taustalla olevat neurokognitiiviset erityispiirteet.
Moduuli 2: Neuromoninaisuutta edistävä kohtaamisosaaminen. Opiskelija tunnistaa erilaisia lasten ja nuorten neuropsykiatrisia häiriöitä ja niihin liittyviä haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa rakentaa voimavaraistavia asiakasuhteita ja perheitä tukevia palvelupolkuja sekä kohdata lapset, nuoret ja perheet arvostavasti.
Moduuli 3: Monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena. Opiskelija osaa tukea lasta, nuorta ja perhettä moniammatillisesti arjen tilanteissa neuropsykiatrissa haasteissa.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].