Skip to main content

Neuropsychiatric Challenges and Support in Children and Adolescents (5 cr)

Code: TO00BZ43-3003

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2.5 cr
Virtual proportion
2.5 cr
RDI proportion
0.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Annemari Kantanen
Marko Kallionpää
Marika Kivistö
Teacher in charge
Marika Kivistö
Groups
TOS225SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00BZ43

Learning outcomes

The student is able to
- describe the neurocognitive characteristics underlying neurodevelopmental disorders
- recognise various neurodevelopmental disorders in children and young people with their associated challenges and strengths
- provide multidisciplinary support to children, young people, and families in everyday situations involving neurodevelopmental challenges

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Särkikangas, U. & Seppälä, R. 2022. Nähkää meidät!: Miten vastata erityisperheiden hätähuutoon? [Helsinki]: Basam Books.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. 2022. Nepsy-opas: Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Niskanen, T., Jussila, V., Kastikainen, M. & Hiltunen, J. 2024. Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle. Jyväskylä: Santalahti-kustannus.
Matilainen, M., Hewitt, S. & Santalahti-kustannus. 2024. Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: Santalahti.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

10.10.2025 Orientaatio, läsnäolovelvollisuus
12.12.2025 Seminaari, läsnäolovelvollisuus

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 10.10.2025.

Completion alternatives

Mikäli harkitset vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin ennen opinnon alkua.

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Moduuli 1: Neuropsykiatriset erityispiirteet. Opiskelija osaa kuvata neuropsykiatristen häiriöiden taustalla olevat neurokognitiiviset erityispiirteet.
Moduuli 2: Neuromoninaisuutta edistävä kohtaamisosaaminen. Opiskelija tunnistaa erilaisia lasten ja nuorten neuropsykiatrisia häiriöitä ja niihin liittyviä haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa rakentaa voimavaraistavia asiakasuhteita ja perheitä tukevia palvelupolkuja sekä kohdata lapset, nuoret ja perheet arvostavasti.
Moduuli 3: Monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena. Opiskelija osaa tukea lasta, nuorta ja perhettä moniammatillisesti arjen tilanteissa neuropsykiatrissa haasteissa.  

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].

Go back to top of page