Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT14-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Johanna Häkkinen
Anna-Kaisa Hankaniemi
Riikka Ketonen
Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Ryhmät
STV2M26KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K26, Tikkurila
Opintojakso
ST00BT14

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
- vahvistaa ja tukea tunnetaitoja ja vanhemmuutta lapsiperheissä
- kartoittaa ja tukea lapsiperheen mielenterveyttä, voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

TOTEUTUKSEN KUVAUS KESKEN JA AIKATAULUT TARKENTUVAT OPINTOJEN ALKUUN MENNESSÄ!

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua zoomissa järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta, koko ryhmälle osoitettua koostepalautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Oppimisympäristönä Canvas. Canvas- työtila avautuu opintojen alkaessa tammikuussa 2026.

Opinnoissa hyödynnetään käänteisen oppimisen ja case- oppimisen menetelmiä. Opiskelijoilta odotetaan aktiivista mukanaoloa ja näkökulmien jakamista. Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (mm. case-työpajat; LENE -tunnit, simulaatio ja perhepolku -ohjaajakoulutus). Opintoihin liittyvy myös asiantuntijaluentoja.

Pienryhmäjako (A ja B) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa.



Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdollisista poissaoloista on hyvä ilmoittaa opintojakson opettajille. Opintojakson alkaessa sovitaan poissaolokäytänteistä. Pienryhmätyöskentelyn poissaolot tulee korvata. Pienryhmätyöskentely on muillakin tunneilla kuin työpajoissa ja simulaatiossa.

Orientaatio: xx
Lene- pienryhmä- työskentely: A - ryhmä ja C ryhmä (ryhmän xx opiskelijat) xx, B- ryhmä xx
Perhepolku -ohjaajakoulutus: A- ryhmä xx ja B- ryhmä xx, C ryhmä xx (ryhmän STV223KA opiskelijat)
Kyseenalaistaminen ja ohjaus simulaatio -pienryhmä: A -ryhmä xx, B- ryhmä xx ja C- ryhmä xx (ryhmän STV223KA opiskelijat)

Ryhmä tentti xx

Muu aikataulu löytyy tarkemmin kalenterista.


TÄRKEÄ! Pienryhmäjako (A, B ja C) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa. Pienryhmäopetus keskiviikko- ja torstaipäivinä on ensisijaisesti varattu STV2M26KAM ryhmän opiskelijoille, muiden ryhmien opiskelijoiden pienryhmäopetus voi sijoittua myös muuhun ajankohtaan. Pienryhmien aikataulut vahvistuvat opintojen alkuun mennessä.

Opinnot sisältävät läsnäoloa vaativaa zoom-opetusta. Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa. Vuorovaikutteista oppimista edistetään pitämällä kamerat auki oppimistilanteissa.

Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdollisista poissaoloista on hyvä ilmoittaa opintojakson opettajille. Opintojakson alkaessa sovitaan tarkemmin poissaolokäytänteistä. Pienryhmätyöskentelyn poissaolot tulee korvata.

Opintojaksolle edellytetään, että on suorittanut opinnot IV moduuliin saakka. Erityisesti IV moduulista tulee olla suoritettuna Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op sekä Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op.

Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Johanna Saastamoinen (johanna.saastamoinen@laurea.fi)

Oppimisympäristönä Canvas. Canvas- työtila avautuu 21.8.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali on ilmoitettu Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Alumnit
Espoon, Vantaan ja Helsingin kaupungit

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä yht. 133.5h

Kontaktiopetus 50h
Ryhmätentti 4
Itsenäinen työskentely 83h

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa:

-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
-soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
-arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
-käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
-noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun