Sosiaalipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ40-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Marika Kivistö
- Vastuuopettaja
- Marika Kivistö
- Ryhmät
-
SSP224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
- Opintojakso
- SS00BZ40
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kehittää ja tuottaa erilaisia asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita
- hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Monimuotototeutus: opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö sekä opetus ja ohjaustapaamiset kampukesella ja Zommissaa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoilun käsitteisiin, palvelumuotoiluprosessin vaiheisiin sekä menetelmiin ja työkaluihin materiaalien.
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät ja tuottavat asiakaslähtöisen palveluinnovaaton, joissa hän hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa sekä käyttävät luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissaan. Projektin voi toteuttaa koulun yhteistyökumppanin tai opiskelijan oman kumppanin kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kaikkiin opetuskertoihin suositellaan osallistumista, sillä se helpottaa kehittämistyön edistämistä ja ryhmässä työskentelyä.
08.09.2025 Orientaatio Zoomissa (tai tallenne)
10.09.2025 Kick off ja kehittämistehtävän ohjaus (läsnäolovelvollisuus)
30.09.2025 Tulevaisuustyöpaja (läsnäolovellisuus)
22.10.2025 Palvelumuotoilun työpaja 1 kampuksella (läsnäolovelvollisuus)
01.12.2025 Seminaari (läsnäolovelvollisuus)
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa palauttamalla orientoiva tehtävä viikon sisällä opinnon aloituksesta. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.
Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.
Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva tehtävä
Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus
Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta
Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku
Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.