Methodological Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: SS00BZ37-3005
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 22.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Teacher in charge
- Pilvi Niemelä
- Groups
-
SSF224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
- Study unit
- SS00BZ37
Learning outcomes
The student is able to
- describe various theoretical orientations and working methods in client work
- utilize methodology in social care to support individuals, families, and groups in diverse life situations
- design and implement a goal-orientated , systematic, and client-centered guidance process
- document and evaluate client work at different stages of their guidance process
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)
Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille, Luku 2: Sosiaalityön ammatilliset käytännöt
Hirvonen, H., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä,
Luku 1: Puheenvuoroja asiakastyön menetelmällisyyteen aikuissosiaalityössä
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa,
Luku 6: Sosiaalipedagoginen työote.
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd –oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää oman ohjaustyön suunnittelun, toteuttamisen sekä raportoinnin sosiaalialan toimintaympäristössä. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laativat itsenäisesti. Lbd-työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Oy Apotti Ab:n kanssa.
Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita
Exam schedules
Opintojaksolla on pakollisia läsnäolopäiviä. Orientaatiopäivän lisäksi tentit (2 kpl) , Ohjausosaamisen työpajapäivä, Apotti- koulutus sekä seminaaripäivä. Orientaatiopäivässä muodostetaan pienryhmät, joissa lukukauden aikana tapahtuva Lbd-työskentely toteutuu.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opintojakson aloitus ja orientaatiopäivä pidetään Lohjan kampuksella.
International connections
Opintojaksolla ei tehdä kv- yhteistyötä.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli suunnittelit opintojaksolle osaamisen näyttöä, ole siitä yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisesi hyväksynnän jälkeen.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää orientaatioluennon, itsenäistä perehtymistä tenttimateriaaliin sekä yksilönä suoritettavan automatisoidun tentin.
2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luentotyöskentelyä, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn.
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luentotyöskentelyä, Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.