Skip to main content

Methodological Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)

Code: SS00BZ37-3005

General information


Enrollment
19.05.2025 - 22.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Pihla Salemaa
Pilvi Niemelä
Teacher in charge
Pilvi Niemelä
Groups
SSF224SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
Study unit
SS00BZ37

Learning outcomes

The student is able to
- describe various theoretical orientations and working methods in client work
- utilize methodology in social care to support individuals, families, and groups in diverse life situations
- design and implement a goal-orientated , systematic, and client-centered guidance process
- document and evaluate client work at different stages of their guidance process

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:

Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)

Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille, Luku 2: Sosiaalityön ammatilliset käytännöt

Hirvonen, H., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä,
Luku 1: Puheenvuoroja asiakastyön menetelmällisyyteen aikuissosiaalityössä

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa,
Luku 6: Sosiaalipedagoginen työote.

Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.

Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.

Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.

Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd –oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää oman ohjaustyön suunnittelun, toteuttamisen sekä raportoinnin sosiaalialan toimintaympäristössä. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laativat itsenäisesti. Lbd-työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Oy Apotti Ab:n kanssa.

Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita

Exam schedules

Opintojaksolla on pakollisia läsnäolopäiviä. Orientaatiopäivän lisäksi tentit (2 kpl) , Ohjausosaamisen työpajapäivä, Apotti- koulutus sekä seminaaripäivä. Orientaatiopäivässä muodostetaan pienryhmät, joissa lukukauden aikana tapahtuva Lbd-työskentely toteutuu.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojakson aloitus ja orientaatiopäivä pidetään Lohjan kampuksella.

International connections

Opintojaksolla ei tehdä kv- yhteistyötä.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Mikäli suunnittelit opintojaksolle osaamisen näyttöä, ole siitä yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisesi hyväksynnän jälkeen.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:

1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää orientaatioluennon, itsenäistä perehtymistä tenttimateriaaliin sekä yksilönä suoritettavan automatisoidun tentin.

2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luentotyöskentelyä, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn.

3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luentotyöskentelyä, Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Go back to top of page