Skip to main content

Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)

Code: SS00BZ37-3003

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 60
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Teachers
Pauliina Partanen
Eeva-Kaisa Kinnunen
Teacher in charge
Pauliina Partanen
Groups
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Study unit
SS00BZ37

Learning outcomes

The student is able to
- describe various theoretical orientations and working methods in client work
- utilize methodology in social care to support individuals, families, and groups in diverse life situations
- design and implement a goal-orientated , systematic, and client-centered guidance process
- document and evaluate client work at different stages of their guidance process

Materials

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Tarkempi ohjeistus ja materiaali on Canvasin työtilassa

Tenttikirjallisuutta:
- Goldkind L.& Wolf L.&Ferrolino P Digital Social Work Tools for Practice with Individuals, Organizations and Communities 2018 tai uudempi painos

Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan Ellibs e-kirjat (Laurean lisenssi)

Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä.
Links to an external site. Mikkelin ammattikorkeakoulu. D: Vapaamuotoisia julkaisuja - Free Form Publications 53. Julkaisussa sivut. 13-33.

Nivala, E. & Ryynänen, S.: Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus, 2019. Luvut 6-9. e-kirja

Lisäksi Canvasin työtilassa moduuleittain on lähdeaineistoa sekä lähteitä verkkokeskustelun pohjaksi.

Teaching methods

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Suomeksi
Opintojakso koostuu neljästä teemasta:
Teema 1. Perinteet ja teoreettiset suuntaukset
Teema 2. Erilaiset työmenetelmät; tarkemmat tiedot Canvasin työtilassa
Teema 3. Erilaiset digitaaliset työmenetelmät; tarkemmat tiedot Canvasissa
Teema 4. Asiakasprosessi ja dokumentointi

Opintojaksolla on webinaareja, Apottikoulutus ja tämän lisäksi opiskelijat tekevät erilaisia oppimistehtäviä ( verkkotentit, yhteistoiminnallinen keskustelu, essee, haastattelutehtävä ja tarinan tekeminen digitaalisesti).
Opintojaksolla on orientoiva tehtävä (Apottikoulutukseen ilmoittautuminen), joka tulee tehdä 23.1. 2025 mennessä. Apottikoulutukset ovat 25-26.2. 2025. Jokainen osallistuu yhteen koulutuspäivään. Ilmoittautuminen voidaan hylätä, mikäli opiskelija ei palauta tehtävää ja hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. Opinnolla tehdään myös kansainvälistä yhteistyötä Heidenheimin yliopiston kanssa.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta / tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.

Employer connections

Opiskelijat tutustuvat johonkin sosiaalialan työmenetelmään ja esittelevät sen Learning cafessa.

International connections

Opinnolla on erilaista yhteistyötä Heidenheimin (Saksa) yliopiston kanssa. Tämä edellyttää englannin kielen käyttöä.

Learning Cafe Heidenheimin yliopiston opiskelijoiden kanssa verkkovälitteisesti englannin kielellä.

HUOM! BIP, Erityismahdollisuus. 5op kokonaisuus, johon myös reilu taloudellinen tuki oppilaitokselta.

Blended Intensive Program " Digitalization of social work" (BIP)
24 - 28 March 2025
Intensive week at the DHBW Heidenheim, Germany.
Lisätietoja tästä upeasta KV- mahdollisuudesta voi kysyä Eeva-Kaisalta (eeva-kaisa.pelkonen@laurea.fi)

Completion alternatives

Jos haluat tehdä opintojaksosta osaamisen näytön tai toteuttaa opinnon työn opinnollistamisena, olethan viikkoa ennen opintojakson alkamista yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Englanniksi

Student workload

Suomeksi
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetenssiin: Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
-soveltaa ja arvioi sosiaaliohjauksen työorientaatioita ja menetelmiä asiakas-, ryhmä- ja
yhteisötyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää psykososiaalisen tuen merkityksen ja osaa toimia erilaisissa asiakkaan muutos- ja kriisitilanteissa
- toteuttaa ja dokumentoi asiakastyötä asiakaslähtöisesti digitaalisessa toimintaympäristössä
huomioiden tietoturva ja -suojavaatimukset

Evaluation scale

H-5

Further information

Suomeksi
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page