Well-being and Inclusion (10 cr)
Code: SS00BZ34-3013
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 65
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
- Teachers
- Ari Heikkinen
- Teacher in charge
- Ari Heikkinen
- Groups
-
SSD225SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S25, Verkkokampus
-
SSV225KAMSosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Tikkurila, ryhmä 2
- Study unit
- SS00BZ34
Learning outcomes
The student is able to
- analyse the special needs of client groups and strengthen client inclusion in communities and society
- outline well-being and social problems
- examine social structures that create and maintain social exclusion
- justify the importance of civic activities in social care work
Materials
Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, joka aukeaa 23.2.2025.
Teaching methods
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Webinaarien tieto-osuudet tallennetaan ja ne ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajien toimesta.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan pienimuotoinen LbD-toteutus työelämän kanssa.
Exam schedules
Opintojakson työtila Canvasissa aukeaa 23.2.2025
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Muut opintojakson webinaarit ja tehtävien palautukset löydät Outlookin ja Tuudon kalentereista.
Completion alternatives
Olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua, jos aiot tehdä osaamisen näytön tai työn opinnolistaa opintojakson.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Löydät lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opetussuunnitelmajahops
Student workload
Opintojakso on 10 opintopistettä ja tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia. Niinpä onkin tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun. Moduuleissa on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja ne rytmittävät opintojakson etenemistä.
Opintojakso koostuu neljästä moduulista:
Moduuli 1: Näkökulmia hyvinvoitinvaltioon 2 op (noin 54 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 2: Osallisuuden haasteet ja mahdollisuudet 3 op ( noin 81 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 3: Kansalaistoiminnan merkitys 2 op (noin 54 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 4: Huono-osaisuuden osa-alueet 3 op (noin 81 opiskeluun käytettyä tuntia)
Tällä opintojaksolla oppimisen tapoina käytetään tehtävien lisäksi keskusteluja, blogi -kirjoittamista, LbD -työskentelyä sekä tenttiä.
Opintojaksoon kuuluvat tapaamiset ovat verkossa. Webinaarien tieto-osuudet tallennetaan. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista.
Content scheduling
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tällä opintojaksolla korostuvat sosionomin osaamisen kompetensseista:
.Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti
omaa toimintaansa
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa
elämäntilanteissa
- tunnistaa ja arvioi hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä sekä soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja
varhaisen tukemisen menetelmiä
sekä
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä
haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluihin
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.