Evaluating the Need for Treatment and Utilising Digital Services at a Nurse's Reception (4 cr)
Code: SH00BT01-3034
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 08.06.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 0.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- SH Hyvinkää Virtuaali
- Helena Santanen
- Teacher in charge
- Helena Santanen
- Groups
-
SHB223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BT01
Learning outcomes
The student is able to
- describe the principles of reliably assessing the need for care at a nurse's reception
- describe and justify clinical research and data collection methods in assessing the care needs of clients of different ages
- describe the principles of recommending further treatment so that the patient can receive help in a timely and effortless manner
- apply their knowledge of the safe implementation of minor procedures in an out-patient clinic
- assess and compare the suitability of electronic services and digital solutions from the perspective of different user groups
- use and utilise electronic services, digital solutions and remote technology in client care and to support decision-making
- plan successful online interactions and service situations and digital care paths using different applications and environments
- guide clients with self-care and as users of digital services, as producers and holders of their health data
- plan, implement and evaluate group guidance together with clients and other operators
- utilise evidence-based information and recommendations in their work at a nurse’s reception
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin
Materials
-Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
-Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
-Terveysportin verkkoaineistot.
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.
Muu aineisto liittyen Canvas-tehtävien suorittamiseen ilmoitetaan Canvasissa.
Teaching methods
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon kuuluu opintojaksoinfo (läsnäolopakollinen), luento-opetus, työskentely työpajoissa (läsnäolopakolliset), verkko-opiskelu Canvas -työtilassa, kaksi verkkotenttiä ja YleSh näyttökoepäivä.
Employer connections
Opintojaksoon sisältyvä ryhmänohjaus 0,5 op integroituu Hyvinvoiva omaishoitoperhe -hankkeeseen, mikä on saanut THL:n terveyden edistämisen määrärahasta hankerahoituksen ajalle 1.6.2025 – 31.5.2027. Hyvinvoiva omaishoitoperhe -hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan Keusoten, Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Keski-Uudenmaan ja Hyvinkään omaishoitajat ry:n yhteistyöverkoston toimintamallia. Hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on kehittää ja pilotoida Omaisoivan ja Laurean yhteistyönä toteuttamaa osallistavaa ryhmätoimintaa erilaisille omaishoitoperheille, ja tätä kautta lisätä omaishoitoperheiden subjektiivista hyvinvointia sekä osallisuuden kokemusta. Omaishoitoperheillä tarkoitetaan tässä sekä sopimuksellisia että sopimuksettomia omaishoitajia.
Opintojaksointegraatio hankkeeseen:
• Omaishoitoperheille suunnattu tapahtumapäivä, missä Hyvinkään kampuksen sairaanhoitajaopiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat ohjaustuokioita omaishoitajille eri teemoista.
• Tapahtumapäivän paikkana on Järjestökeskus Onnensillan tilat osoitteessa Kankurinkatu 4-6 rappu A7 05800 Hyvinkää.
• Tapahtumapäivä on19.9.2025. Päivän kesto 8.30-15.45.
• Tapahtumapäivän tarkempi info ja ohjausten teemat käsitellään opintojakson aloitusinfossa 13.8.2025.
Ryhmänohjausten suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen:
• ohjaussuunnitelma osana opintojaksoa: Helena Santanen
• hankeintegraation suunnittelu, toteutus ja arvioiminen yhteistyössä Hyvinkään omaishoitajat ry:n kanssa: Terhi Hautaviita
• tapahtumapäivään osallistuminen: Terhi Hautaviita
• tapahtumapäivän ohjauksista kerättävä arviointi ja palaute osana Hyvinvoiva omaishoitoperhe -hanketta: Terhi Hautaviita
Exam schedules
Katso ystävällisesti Pakki ja Tuudo.
Opintojaksoinfo 13.8. on läsnäolopakollinen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opintojakso sisältää kaksi läsnäolopakollista työpajaa:
-Ryhmänohjaus, toteutuu työelämäyhteistyössä
-SH:n vastaanotolla tehtäviä tutkimuksia ja toimenpiteitä sekä hoidontarpeenarviointi, kts.lukujärjestys
International connections
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia. Ryhmänohjaus toteutuu työelämäyhteistyössä.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan: "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opintojakson kokonaisuus on 4op, joka tarkoittaa noin 108 h opiskelijan työtä.
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Moduuli 1: Hoidon tarpeen arviointi 2 op
osaamistavoitteet:
-kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
-kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
-kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
-soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
-hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla
Moduuli 2: Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä 1,5 op
osaamistavoitteet:
-arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
-suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus-ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
-käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
-ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
Moduuli 3: Ryhmänohjaus 0,5 op
osaamistavoitteet:
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.