Skip to main content

Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: SH00BS97-3040

General information


Enrollment
19.05.2025 - 10.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual proportion
1.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Jenni-Maria Jaakola
Teacher in charge
Jenni-Maria Jaakola
Groups
SHP224KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
Study unit
SH00BS97

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes

Location and time

Orientaatio 25.8.2025 (Zoom, LÄSNÄOLOVELVOITE)

Opetuskerrat Zoomissa/kampuksella:
- 1.9.2025
- 30.9.2025
- 18.11.2025

Kampusten yhteinen seminaaripäivä 18.9.2025 klo 12.30-15.45 (Tikkurilan kampus/Zoom)

Työpajapäivät kampuksella (LÄSNÄOLOVELVOITE)
- Ryhmä A: 11.11.2025 klo 8.30-15.45
- Ryhmä B: 12.11.2025 klo 8.30-15.45

Materials

- Kulttuurinen moninaisuus - Interaktiivinen kirja Canvasissa, jossa on suositeltavaa oppimateriaalia
- Juujärvi, S., Sinervo, T., Laulainen, S., Niiranen, V., Kujala, S., Heponiemi, T. & Keskimäki I. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. Päätösten tueksi 3. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-338-0
- Immonen, M., Kauvo, T., Lehmuskoski, A., Lohijoki, H. & Ålander, A. 2024. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULMOKI?preview=/64433619/209948726/Kirjaaminen%20monialaisessa%20yhteisty%C3%B6ss%C3%A4%20v3.1.pdf

Lisää suositeltavaa oppimateriaalia löytyy Canvas-työtilasta.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish

Employer connections

Opiskelijan on mahdollista tehdä kehittämistyö työelämässä (työn opinnollistaminen).

Exam schedules

Orientaatio (Läsnäolovelvoite) 25.8.2025 vahvistaa opiskelijan osallistumisen opintojaksolle. Tarkempi opintojakson aikataulu nähtävillä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tutkintotavoitteiden mukainen osaamisesi voidaan huomioida tutkinnossasi osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Lähtökohtana on osaamisperustainen ajattelu, jossa ratkaisevaa on itse osaaminen, ei se, miten ja missä osaaminen on hankittu. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelyitä ovat Hyväksiluku ja Osaamisen näyttö.

Osaamisen tunnistaminen
Pääsääntöisesti osaamisesi tunnistaminen toteutuu opintojen alussa opettajatuutorin kanssa (AMK)

Osaamisen osoittaminen
Tunnistamisen jälkeen teet osaamisesi näkyväksi.
Aiemmissa korkeakouluopinnoissasi hankkimaasi osaamista voit osoittaa todistuksella tai opintosuoritusotteella, jolloin prosessi etenee Hyväksiluku -menettelynä.

Muulla tavoin hankittua osaamistasi voit osoittaa erilaisilla etukäteen sovituilla tavoilla ja tällöin prosessi etenee Osaamisen näyttö -menettelynä.
Osoittamaasi osaamista arvioidaan aina suhteessa opetussuunnitelmasi osaamistavoitteisiin ja osaamisesi tasoa puolestaan arvioidaan suhteessa asetettuihin arviointikriteereihin.

Opinnolla "Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio" on opiskelijan mahdollista osoittaa osaamistaan hyväksilukuna/näytöllä. Tarkemmat ohjeet opiskelijaintra - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

Opintojakson opinnollistaminen

Toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.
- Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle.
- Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet opinnollistamiseen liittyen.
- Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Student workload

Yksi opintopiste (1 op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
- Orientaatio ja opetuskerrat 12 h
- Opintojakson teorian ja sisällön sisäistäminen ja tehtävän palautus 56 h
- Työpajapäivä 8 h
- Kampusten yhteinen seminaaripäivä 4 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintosuoritukset ja arviointi AMK opiskelija: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-i

Content scheduling

Opintojakson laajuus on 3 op, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 80 h opiskeluun käytettyä tuntia.

Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogi-tehtävän.

Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
- Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen.
- Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.

Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
- Koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää sekä Asiakas, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori.
- Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.

Moduuli 3: Monialainen yhteistyöpäivä
- Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page