Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3059
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Anu Elorinne
- Maija Aho
- Vastuuopettaja
- Maija Aho
- Ryhmät
- 
                        SHF225KAMSairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
- 
                        SHP225KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Porvoo
- Opintojakso
- SH00BS88
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä 
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa 
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen 
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet 
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä 
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
                    
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella että Zoomissa. Opetusta ei tallenneta.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä läpi opintojakson. Opinnot edellyttävät aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn.
Tehtävistä annetaan henkilökohtaista/ ryhmälle palautetta opettajien toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Orientaatiossa, asiantuntijapäivässä, työpajassa, seminaarissa sekä YleSH-tietotestissä vaaditaan läsnäoloa.
Läsnäolovelvoitteiseen opetukseen ei ole korvaavia tehtäviä. 
Ilmoittautuessasi opinnolle huomioithan opetuksen päivämäärät lukujärjestyksestä niin, että pääset osallistumaan opetukseen ja olemaan paikalla läsnäolovelvoitteisilla opetuskerroilla.
                    
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.  Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
                    
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson lähdekirjallisuus:
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.
Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)
Suositeltavaa on myös lukea mm. erilaisia blogikirjoituksia, romaaneja tai katsoa elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Opintojakso on mahdollista suorittaa osaamisen näyttönä, jos opiskelijalla on:
- aikaisempi mielenterveyshoitajan tai lähihoitajan tutkinto (millä tahansa suuntautumisvaihtoehdolla) ja lisäksi mielenterveys- ja päihdehoitotyön soveltuvaa työkokokemusta takana vähintään 3 vuotta
- lisäkoulutus mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön (esim. mielenterveys- ja päihdehoitotyön erikoisammattitutkinto) katsotaan eduksi.
Osaamisen näytössä opiskelija toimittaa osaamisanalyysin (kts. ohjeet opiskelijaintrasta) opintojakson opettajalle ennen toteutusta ja opettaja arvioi, onko näyttö mahdollinen. Mikäli näyttö on mahdollinen, opiskelija osallistuu uusintatenttitilaisuudessa mielenterveys- ja päihdehoitotyön tietotestiin ennen opintojakson alkua. Ennen tenttiä opiskelijalla on mahdollisuus tutustua tietotestin tenttimateriaaleihin.
Osaamisen näyttönä tehtävä tentti on mahdollista suorittaa vain kerran (ei uusintamahdollisuutta). Tentti arvioidaan T1-K5 (T1= vähintään 40% kokonaispisteistä).
Hyväksytty osaamisen näyttö viedään Pakkiin opintojakson opettajan toimesta ja opiskelijan ei tarvitse osallistua enää opintojaksolle. Jos osaamisen näyttö on hylätty, opiskelija osallistuu normaalisti opintojaksolle.
LOHJAN OPISKELIJAT 
Osaamisanalyysin ja dokumenttien (jotka todistavat oikeuden osallistua) palautus 14.11.2025 mennessä Anu Elorinteen sähköpostiin. 
Tieto hyväksytystä/ hylätystä osaamisanalyysistä tulee 19.11.2025  mennessä.
Hyväksytyn osaamisanalyysin jälkeen ilmoittaudu uusintatentti tilaisuuteen Lohjan kampukselle 4.12.2025 pidettävään uusintaan. 
PORVOON OPISKELIJAT 
Osaamisanalyysin ja dokumenttien (jotka todistavat oikeuden osallistua) palautus XXX mennessä Canvasiin. 
Tieto hyväksytystä/ hylätystä osaamisanalyysistä tulee XXX  mennessä.
Hyväksytyn osaamisanalyysin jälkeen ilmoittaudu uusintatentti tilaisuuteen Porvoon kampukselle XXX pidettävään uusintaan.
                    
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijoiden tuottamaa materiaalia voidaan hyödyntää sekä nykyisellä että myöhemmillä opintojaksoilla opetusmateriaalina.
                    
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarvittaessa toteutukselle kuuluvan YleSH-tietotestin voi uusia virallisena uusintapäivänä Lohjan ja Porvoon kampuksella. Uusintatentti päivät kevään toteutuksessa ovat XXX ja XXX uusinnat. Mikäli toteutuksellasi on hylättyjä osasuorituksia tulee sinun ilmoittautua kesän tai syksyn 2026 toteutukseen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on [lisää ajankohta].
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
6op = 162h opiskelijan työtä
Luennot ja seminaari 46h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 114,5h
                    
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
                    
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.  
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
                    
Arviointiasteikko
H-5
                    
