Skip to main content

Therapeutic Methods of Visual Art (5 cr)

Code: R0381-3009

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.10.2025 - 25.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
18 - 25
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Satu Bethell
Teacher in charge
Satu Bethell
Groups
TOS225SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
R0381

Learning outcomes

The student is able to
- support a visual work process, in which the creative process is more important than the outcome 
- utilise the therapeutic qualities of the image in client work and as support in occupational well-being
- guide and apply visual art activities as part of rehabilitative client work or to support occupational well-being

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491

Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education.
https://www.academia.edu/98672771/V%C3%A4ri_seinille_ja_mielille.

Honkonen, A. & Bethell, S. (2025). Luovuus kannattaa! Luovuus osana opetusta ja Laurean hankkeita.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/881356/Laurea%20julkaisut%20234.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa.

Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa.

Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.

Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Englanniksi

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Ei yritys- tai työelämäyhteistyötä

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Kurssi keskittyy luovien toimintojen, erityisesti kuvallisen ilmaisun terapeuttisiin ja kuntouttaviin merkityksiin sosiaali- ja hyvinvointialan kontekstissa. Opiskelija omaksuu ymmärryksen siitä, miten luovat menetelmät voivat tukea sekä asiakkaan että ammattilaisen hyvinvointia. Kurssilla kehitetään valmiuksia hyödyntää omaa luovuutta asiakastyössä ja tunnistetaan sen merkitys sosiaalialan asiakastyön tukena. Lisäksi opiskelija oppii soveltamaan kuvallista ilmaisua ammatillisessa työssä terapeuttisesti sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan kuvalliseen ilmaisuun perustuvia prosesseja noudattaen alan käytäntöjä ja menetelmiä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Kurssille osallistuminen edellyttää perustietoja kuvallisesta ilmaisusta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page