Therapeutic Methods of Visual Art (5 cr)
Code: R0381-3009
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.10.2025 - 25.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 25
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Satu Bethell
- Teacher in charge
- Satu Bethell
- Groups
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- R0381
Learning outcomes
The student is able to
- support a visual work process, in which the creative process is more important than the outcome
- utilise the therapeutic qualities of the image in client work and as support in occupational well-being
- guide and apply visual art activities as part of rehabilitative client work or to support occupational well-being
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491
Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education.
https://www.academia.edu/98672771/V%C3%A4ri_seinille_ja_mielille.
Honkonen, A. & Bethell, S. (2025). Luovuus kannattaa! Luovuus osana opetusta ja Laurean hankkeita.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/881356/Laurea%20julkaisut%20234.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa.
Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa.
Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.
Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Englanniksi
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Ei yritys- tai työelämäyhteistyötä
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Kurssi keskittyy luovien toimintojen, erityisesti kuvallisen ilmaisun terapeuttisiin ja kuntouttaviin merkityksiin sosiaali- ja hyvinvointialan kontekstissa. Opiskelija omaksuu ymmärryksen siitä, miten luovat menetelmät voivat tukea sekä asiakkaan että ammattilaisen hyvinvointia. Kurssilla kehitetään valmiuksia hyödyntää omaa luovuutta asiakastyössä ja tunnistetaan sen merkitys sosiaalialan asiakastyön tukena. Lisäksi opiskelija oppii soveltamaan kuvallista ilmaisua ammatillisessa työssä terapeuttisesti sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan kuvalliseen ilmaisuun perustuvia prosesseja noudattaen alan käytäntöjä ja menetelmiä.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Kurssille osallistuminen edellyttää perustietoja kuvallisesta ilmaisusta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.