Siirry suoraan sisältöön

Kriisissä oleva lapsi sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1624-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2019 - 09.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Yhteinen
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Liisa Lassila
Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Opintojakso
V1624

Tavoitteet

Opiskelija osaa
-tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
- ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
- pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Optimatoteutus.
Opintojakso alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.5.2020.

Toteutustapa

Lapsen elämän perusteita horjuttavat elämän äkilliset muutokset ja menetykset. Lapsi tarvitsee selviytymisensä tueksi turvallisia aikuisia, jotka auttavat käsittelemään tapahtunutta. Opintojakson tavoitteena on perehtyä kriisissä olevan lapsen kohtaamiseen. Tarkoituksena on lisätä työntekijän herkkyyttä ja taitoja tunnistaa stressin merkityksen lapsen kehityksen kannalta, tukea lapsen selviytymistä ja ehkäistä pidempiaikaista tuen tarvetta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
-ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
-pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja
Keskeinen sisältö:
-lapsi kriisitilanteessa
-kriisin vaiheet
-lapsen tukeminen osana perhettä ja verkostoa
-työntekijän rooli: auttamisprosessi ja työmenetelmiä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Huom: Tutkintosääntö on mahdollistanut opintopaikkojen vapauttamisen seuraavan pykälän perusteella: ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Tutkintosääntö 18§).

Verkko-opinnoissa opettaja voi määrittää verkkotapaamisen lisäksi myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle.
Tällä opintojaksolla opiskelijan tulee viikon sisällä opintojakson aloituksesta ( 1.3.2020) vahvistaa osallistumisensa Optimassa erillisessä palautuskansiossa viimeistään 8.3. mennessä, jotta saamme varmistuksen, että opiskelija on opintojaksolla mukana. Muutoin otamme tilalle varasijalla oleva opiskelijan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät
Tehtävien kautta laajennat tietämystäsi kriisissä olevan alle kouluikäisen lapsen auttamisesta. Pyri muodostamaan itsellesi ns. työsalkku tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä 0-7 –vuotiaita lapsia koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme ja ne palautetaan erillisinä tiedostoina Optimaan.
Tehtävä 1. Perustietoa lapsen kriisistä, 2 op
Tehtävä 2. Lapsen kohtaaminen - työmenetelmiä, 2 op
Tehtävä 3. Lapsen auttaminen - casetehtävä, 1 op

Lisätiedot

Tutkintosääntö on mahdollistanut opintopaikkojen vapauttamisen seuraavan pykälän perusteella: ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Tutkintosääntö 18§).

Siirry alkuun