Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1551-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2019 - 07.04.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2019 - 11.08.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa ja sen eri muotoja
- ymmärtää lapsen näkökulmaa perhe-ja lähisuhdeväkivallassa
- hahmottaa lastensuojelun auttamisen keinoja
- tunnistaa lapsen auttamisen menetelmiä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kesäopintoina 2019 kokonaan verkossa, Optimatoteutuksena.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävissä hyödynnettävän kirjallisuuden luettelot löytyvät Optimasta tehtävien alta.
Toteutustapa
Opintojakson tehtävien kautta laajennat tietämystäsi lapsen auttamisesta perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Pyri muodostamaan itsellesi ns. tietopaketti tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä Lastensuojelulain mukaisesti 0-21 –vuotiaita lapsia ja nuoria koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme, niiden ohjeistukset ja palautus toteutuvat Optimassa. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja sekä Optimassa olevaa aineistoa. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Kirjoita teksti Laurean kirjallisten ohjeiden mukaisesti, ohjeet löytyvät Optimasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät kesän 2018 aikana, päivämäärät löytyvät Optimasta opintojakson alkaessa. Kahde viimeisen tehtävän palautuspäivä on 11.8.2019.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät:
1. Lapsi uhrina, 2 op, 6-8 tekstisivua ja vertaisarviointi
2. Työntekijän rooli: tunnistaminen, puuttuminen ja työskentely lapsen kanssa, 2 op, PowerPoint-esitys
3. Romaani/elokuva, 1 op, mind map
Arviointiasteikko
H-5