Placement for Professional Working Methods (Kindergartenteacher Qualification) (15 cr)
Code: V1536-3005
General information
- Enrollment
-
26.11.2018 - 31.10.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 15 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Porvoo
- Laurea Hyvinkää
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo (Finnish)
- Teachers
- Maire Antikainen
- Paula Väliaho
- Hannele Pulkamo
- Teacher in charge
- Maire Antikainen
- Study unit
- V1536
Learning outcomes
The student is able to:
- support and guide various customers and customer groups in a goal-oriented manner
- analyse and apply the methods used in professional work
- perceive and understand the basic tasks of the work community and the organisation
- play an active and responsible part in the activities of the work community
- observe the ethical principles of the social care sector
Location and time
Harjoittelu toteutuu pääasiassa HOPS:n mukaisesti. Opiskelijan tulee suunnitella ko. harjoittelu tutorinsa ja/tai harjoittelun koordinaattorin kanssa.
Materials
Harjoittelun tehtävien tekoa varten opiskelijan tulee hakea niiden jäsentelyyn soveltuvaa kirjallisuutta. Mm:
Hujala, E. & Turja, L. 2016. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L.2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Lastentarhanopettajan ammattietiikka -julkaisu.
Varhaiskasvatuslaki 19.1.1973/36 ja asetus.
Mahkonen, S. 2016 (2015). Varhaiskasvatuslaki. Porvoo: Edita.
Varhaiskasvatustoiminnan perusteet VASU
ks. myös OKM.fi / OPH.fi / THL.fi
http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2013_net.pdf
JECER.ORG eli Varhaiskasvatuksen tiedelehti. http://jecer.org/
Lisäksi:
Frej, G.B & Eriksson, B. (red.) 1998. Social omsorg och socialpedagogik. Filosofi-teori-praktik. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, Leena 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Onnismaa, Jussi 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomioita ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Ranne, Kaarina (toim.) 2005. Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta tulppaaniksi.
Satakunnan ammattikorkeakoulu. PDF: https://www.theseus.fi/handle/10024/16533
Raunio, Kyösti 2009. Olennainen sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Särkelä, Antti 2001. Välittäminen ammattina. Näkökulmia sosiaaliseen auttamistyöhön. Tampere: Vastapaino.
Toikko, Timo 2003. Sosiaalityön ideat. Tampere: Vastapaino
Jantunen, T., Suutarla, S. & Heino, N. 2019. Leikin taikaa : miksi leikki on niin tärkeää? Helsinki: Into.
Teaching methods
Ks. Optima: Harjoittelu / sosionomi (etusivu)
* Sosiaalialan harjoittelun yleisohjeet
* Harjoittelua koskevat tehtävät
Exam schedules
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET syksyllä 2019 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
R0033 ja V1536: ke 11.9.2019 klo 11.30-12.30
HARJOITTELUN REFLEKTIOT syksyllä 2019
Ryhmäohjaustapaamiset (vapaaehtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
23.10. Porvoo klo 8.30-11.45
6.11. Lohja klo 8.30-11.45
20.11. Hyvinkää klo 8.30-11.45
Completion alternatives
Ks. palkallisen harjoittelun ohjeet ja edellytykset Optimasta.
Tee e-lomake ja ohjaajatiedon saatuasi sovi opintosuunnitelmasta hänen kanssaan. Palkallisen harjoittelun lopuksi palauta hänelle vaadittavat hyväksilukua edellyttävät dokumentit.
Student workload
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Further information
Harjoitteluasioita koordinoiva lehtori: Maire Antikainen, (09) 8868 7918, maire.antikainen@laurea.fi
Yhteyshenkilö yhteistyösopimus- ja ohjauspalkkioasioissa: Opintosihteeri Sirpa Antila 0401391196, Sirpa.Antila@laurea.fi. Sopimukset menevät suoraan harjoittelupaikkaan.
Tieto ohjaavasta opettajasta ilmoitetaan harjoittelun hyväksymisilmoituksen yhteydessä olevassa e-lomakkeessa. Kukin ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistään itse.