Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva kuluttaja ja asiakaskeskeisyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1451-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2023 - 30.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Markus Kanerva
Ryhmät
HYV223KJ
Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K23, Tikkurila
Opintojakso
V1451

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- osallistaa asiakkaat liiketoiminnan kehittämiseen
- havainnoida, tutkia ja analysoida asiakaskokemuksesta ja kuluttajan käyttäytymisestä saatavaa tietoa
- hakea ja omaksua kuluttajakäyttäytymiseen liittyvää kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja soveltaa sitä liiketoiminnan kehittämisessä ja kuluttajakäyttäytymisen hallinnassa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalit jaetaan opintojakson Canvas-työtilassa tehtäväksiantojen yhteydessä.
Itsenäinen tiedonhaku on keskeisessä roolissa.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakson lähipäivät toteutetaan kampuksella Tikkurilassa ja opiskelijoiden odotetaan osallistuvan lähiopetuspäiviin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettuja tehtäviä. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa.

Opintojaksoon sisältyy lähipäivien ulkopuolella ryhmissä toteutettava kehittämistehtävä ja pieniä yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta ja myös vertaispalautteenantoa voidaan hyödyntää. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä (tutkimus)kirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lähipäivätyöskentely: 20t
Lähipäivien kertaus: 10t
Itsenäinen työskentely: 23t
Kehittämistehtävä ryhmätyönä: 80t

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla keskitymme asiakaskeskeiseen lähestymistapaan, joka edellyttää hyvää asiakasymmärrystä. Asiakaslähtöisten ratkaisumallien ja liiketoiminnan kehittäminen edellyttää kykyä analysoida kuluttajakäyttäytymistä, joten pääpaino on kuluttajakäyttäytymisen ilmiöiden ymmärryksessä. Opintojaksolla perehdytään, miten tutkia ja analysoida asiakaskokemuksesta ja kuluttajan käyttäytymisestä saatavaa tietoa sekä miten soveltaa sitä kehitystyössä. Lisäksi tarkastelemme, miten osallistaa asiakkaat liiketoiminnan kehittämiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Siirry alkuun