Mentalisaatio terveydenhoitajan työssä (1 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU69-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2022 - 30.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 60 - 80
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Tiina Putkuri
- Vastuuopettaja
- Tiina Putkuri
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- TO00BU69
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä mentalisaation ja kertoa mentalisaation teoreettisesta taustasta
- määritellä mentalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet ja osaa tunnistaa niiden ilmenemisen käytännössä
- toimia asiakkaan mentalisaatiokykyä tukevasti
- tarkastella asiakkaan mentalisaatiokyvyn tukemista eettisestä näkökulmasta
- tarkastella omaa mentalisaatiokykyään ja sen vaikutusta omaan työskentelyyn
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen kirjallisuus:
- Viinikka A (toim.) (2014): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.137092
- Salo ym. (2019): The effectiveness of Nurture and Play: a mentalisation-based parenting group intervention for prenatally depressed mothers. Primary Health Care Research & Development, 20, E157.
Lisäksi voi hyödyntää:
- Keinänen M. & Martin M. (2019): Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Kirjapaja, Helsinki. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92442
- Larmo S. (2010): Mentalisaatio - kyky pitää mieli mielessä. Duodecim 126: 616–22.
- Mäntymaa M. ym (2016): Mentalisaation kehittyminen. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Pajulo M. ym. (2015): Mentalisaatio ihmistä suojaavana tekijänä. Duodecim 131:1050–7.
- Pajulo M. ym. (2016): Mentalisaatio ja reflektiivinen funktio. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Ruuska P. (2020): Mentalisaatioteoria lisää ymmärrystä muutosten vaikeuteen ja hitauteen psykoterapiassa. Psykoterapia 39(1): 3–9.
- Sinkkonen J. & Kalland M. (2016): Vanhemmuus, kiintymyssuhde ja perhe. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Viinikka A (2016): Mitä vauva miettii? Vanhempien mentalisaatiokyvyn vahvistaminen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Toteutustapa
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle tekemällä Esittäydy tässä -tehtävän sunnuntaihin 15.5.2022 mennessä.
Esittäytymistehtävän jälkeen opintojakso suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin Canvas-oppimisympäristössä ajalla 1.5.-31.7.2022. Huomioi kuitenkin oppimispäiväkirjaan liittyvä aikataulu.
Opintojakso koostuu luentotallenteista, kuunneltavasta aineistosta, luettavasta kirjallisuudesta ja tehtävistä. Yhtenä tehtävänä on oppimispäiväkirjan kirjoittaminen (2-3 sivua) ja toisen opiskelijan oppimispäiväkirjan vertaisarviointi. Oppimispäiväkirja on palautettava viimeistään 15.7.2022, vertaispalaute oppimispäiväkirjasta annetaan viimeistään 31.7.2022.
Ohjausta saa tarvittaessa sähköpostitse opettajan kanssa sopimalla, poislukien opettajan vapaajakso, jolloin ohjausta ei ole tarjolla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksopaikan varmistus: Tee Esittäydy tässä -tehtävä 15.5.2022 mennessä
Oppimispäiväkirja: Palauta oppimispäiväkirja 15.7.2022 mennessä
Muut opintojakson tehtävät: Tee tehtävät 31.7.2022 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on yhden opintopisteen (1 op) laajuinen. Tämä tarkoittaa sitä, että opintoihin on laskettu kuluvaksi noin 27 tuntia seuraavasti:
Aineistoon (kirjallisuus, podcastit, luennot) perehtyminen : noin 20 h
Tehtävät: noin 7 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla käsitellään mentalisaatio-käsitettä ja sen teoriataustaa, oman mentalisaatiokyvyn tarkastelemista ja kehittämistä sekä asiakkaan mentalisaatiokyvyn tukemista terveydenhoitajan työssä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojaksolle on varattu paikkoja CampusOnlinen ja Avoimen AMK:n opiskelijoille.