Skip to main content

Mentalization in Public Health Nursing (1 cr)

Code: TO00BU69-3001

General information


Enrollment
01.04.2022 - 30.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
60 - 80
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Tiina Putkuri
Teacher in charge
Tiina Putkuri
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 15.)
Small groups
Pienryhmä 1
Study unit
TO00BU69

Learning outcomes

The student is able to
- define the concept of mentalization and can describe the theoretical background of the concept
- define the central concepts related to mentalization and can describe their manifestations in practice
- support the client's mentalisation ability
- consider supporting a client´s ability to mentalize from an ethical perspective
- consider their own ability to mentalize and its effect on their work

Materials

Opintojakson pakollinen kirjallisuus:

- Viinikka A (toim.) (2014): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.137092
- Salo ym. (2019): The effectiveness of Nurture and Play: a mentalisation-based parenting group intervention for prenatally depressed mothers. Primary Health Care Research & Development, 20, E157.

Lisäksi voi hyödyntää:

- Keinänen M. & Martin M. (2019): Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Kirjapaja, Helsinki. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92442
- Larmo S. (2010): Mentalisaatio - kyky pitää mieli mielessä. Duodecim 126: 616–22.
- Mäntymaa M. ym (2016): Mentalisaation kehittyminen. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Pajulo M. ym. (2015): Mentalisaatio ihmistä suojaavana tekijänä. Duodecim 131:1050–7.
- Pajulo M. ym. (2016): Mentalisaatio ja reflektiivinen funktio. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Ruuska P. (2020): Mentalisaatioteoria lisää ymmärrystä muutosten vaikeuteen ja hitauteen psykoterapiassa. Psykoterapia 39(1): 3–9.
- Sinkkonen J. & Kalland M. (2016): Vanhemmuus, kiintymyssuhde ja perhe. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Viinikka A (2016): Mitä vauva miettii? Vanhempien mentalisaatiokyvyn vahvistaminen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Opintojaksopaikan varmistus: Tee Esittäydy tässä -tehtävä 15.5.2022 mennessä
Oppimispäiväkirja: Palauta oppimispäiväkirja 15.7.2022 mennessä
Muut opintojakson tehtävät: Tee tehtävät 31.7.2022 mennessä.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakso on yhden opintopisteen (1 op) laajuinen. Tämä tarkoittaa sitä, että opintoihin on laskettu kuluvaksi noin 27 tuntia seuraavasti:

Aineistoon (kirjallisuus, podcastit, luennot) perehtyminen : noin 20 h
Tehtävät: noin 7 h

Assessment criteria, approved/failed

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Content scheduling

Opintojaksolla käsitellään mentalisaatio-käsitettä ja sen teoriataustaa, oman mentalisaatiokyvyn tarkastelemista ja kehittämistä sekä asiakkaan mentalisaatiokyvyn tukemista terveydenhoitajan työssä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle on varattu paikkoja CampusOnlinen ja Avoimen AMK:n opiskelijoille.

Go back to top of page