Asiakastyön dokumentaation merkitys lastensuojelussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BS72-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.05.2021 - 28.02.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- ymmärtää kirjaamisen lakisääteisyyden ja dokumentoinnin merkityksen lastensuojelun
asiakasprosessissa
- määrämittaisen kirjaamisen periaatteet ja asiakastyön eri dokumentit lastensuojelussa
- ymmärtää perheiden osallistamisen merkityksen ja haasteet dokumentointityössä
- huomioida lasten osallisuuden ikätasoisesti
- dokumentaation merkitys vanhempien osallistamisessa perheen asiakasprosessissa
Aika ja paikka
Teams 28.5.21 - 23.8.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, seminaaripäivään, opiskelemalla itsenäisesti sekä ryhmässä ja tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät. Myös työelämälähtöinen projekti on mahdollinen.
Tämän opintojakson toisena lehtorina toimii Lohjan perheoikeudellisten palvelujen sosiaalityöntekijä Anne-Maiju Kaakkurivaara
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pe 28.5 klo 9-12 Opintojakson yleinen orientatio ja sisällön esittely. Dokumentoinnin merkitys. ( mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 8.6 Dokumentaation lakisääteisyys: asiakasasiakirjalaki, tietosuoja, salassapito
To 10.6 Kannan tuomat muutokset asiakasdokumentointiin, määrämuotoinen kirjaaminen, lastensuojelun asiakirjat (mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 15.6 Miten ja mitä kirjataan? Osallistava dokumentointi.
To 17.6 Reaaliaikainen kirjaaminen
Ma 23.8 Seminaari: puretaan osallistavan dokumentoinnin tehtävä
Kansainvälisyys toteutuksella
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaarityöstä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson arviointi sisältää seuraavat toteutusosat:
1. Kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta tehtävä referaatti (2 op), arviointi hyv/hyl.
2. Osallistavan dokumentoinnin oppimispäiväkirja (2 op), arviointi hyv/hyl.
3. Seminaari: ( 1 op), arviointi hyv/hyl. Osallistavan dokumentaation purku.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.