Potilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tuki ja vuorovaikutus palliatiivisessa hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BR81-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 31.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Marina Arvonen
- Sanna Soini
- Vastuuopettaja
- Sanna Soini
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- TO00BR81
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
- kuvata kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
- kuvata moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
- käyttää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsiteitä ja soveltaa niitä työssään
- tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
- hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
- pohtia omaa suhtautumistaan kuolemaan ja ylläpitää työhyvinvointia
Aika ja paikka
Kevät 2022 verkkototeutus.
Osoitteessa: https://laurea.zoom.us/j/65666862581
Ti 26.4.2022 klo 8.30 – 11.00 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
Ti 3.5.2022 klo 8.30-11.00 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
Ti 10.5.2022 klo 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
Ti 24.5.2022 klo 8.30- 14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - - -Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012.
- Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu.
· Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus.
· Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018.
Toteutustapa
Potilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tuki ja vuorovaikutus palliatiivisessa hoidossa 5 op
Kurssille osallistuminen edellyttää, että opiskelijalla on suoritettuna 120op tai opintopistemäärä täyttyy kevään 2022 aikana.
Koko toteutus tapahtuu verkossa. Luennoilla myös osallistavia ja ryhmätehtäviä.
Pakollinen osallistuminen 1 ja 4. luentokerralla, muille luennoille osallistumista suositellaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ryhmätehtävän palautus: 16.5.2022
Oppimispäiväkirjan palautus: 29.5.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Webinaarit 10h
Seminaari 6h
Ennakkotehtävät 10h
Ryhmätyö 41h
Oppimispäiväkirja 68h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty ryhmätehtävä:
Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen ja havainnollistavia esimerkkejä on käytetty.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti.
Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen.
Täydennettävä oppimispäiväkirja:
Ryhmätehtävä ei vastaa tehtävän antoa tai täytä yllä mainittuja kriteereitä.
Hyväksytty oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjan ohjeistuksissa mainittuja teemoja käsitellään päiväkirjassa monipuolisesti. Työskentely osoittaa itsenäistä ajattelua ja rohkeutta oman prosessin kuvaamiseen. Annettuihin teemoihin/tehtäviin on paneuduttu. Teksti ilmaisee sisältöalueen sisäistämistä ja omakohtaista oppimista.
Täydennettävä oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjan tiivistelmä ei vastaa tehtäväksi antoa.
Sisältö ja sen jaksotus
• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).