Skip to main content

Nursing of Seriously Ill Children and Young People (5 cr)

Code: TO00BO45-3004

General information


Enrollment
23.05.2022 - 19.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.10.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
RDI proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Anne Maijala
Kati Saarinen
Teacher in charge
Kati Saarinen
Study unit
TO00BO45

Learning outcomes

The student is able to:
- assess the need for care of seriously ill children and young people and apply nursing expertise in the overall treatment of these patients in the operations of a multidisciplinary team
- actively participate as an expert in nursing in the decision-making regarding the treatment of seriously ill children and young people together with the parents and other experts
- apply nursing methods in the nursing of seriously ill children and young people
- instruct families with children in need of special support, taking into account their service needs, treatment paths and possibilities for receiving support in multidisciplinary cooperation
- meet children, young people and families in crisis and apply resource-centred guidance and counselling methods in order to help them
- analyse special ethical questions related to the nursing of seriously ill children and young people
- assess and develop nursing of children, young people and families in light of science-based knowledge, recommendations and good practices

Location and time

Otaniemen kampus Syksy 2022

Materials

Tarkentuu opintojen alkaessa.

Teaching methods

OPINTOJEN AIKATAULU SAATTAA VIELÄ MUUTTUA

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- arvioida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatillisen tiimin toiminnassa
- osallistua aktiivisesti hoitotyön asiantuntijana vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitoa koskevaan päätöksentekoon yhdessä vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä
- ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lapsiperhettä huomioiden heidän palvelutarpeensa, hoitopolut ja tuen saamisen mahdollisuudet moniammatillisessa yhteistyössä
- kohdata kriisissä olevan lapsen, nuoren ja perheen sekä soveltaa voimavarakeskeisiä ohjausmenetelmiä heidän auttamiseksi
- analysoida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä
- arvioida ja kehittää lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä tutkitun tiedon, suositusten ja hyvien käytäntöjen valossa

Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, asiantuntijaluennot, käänteinen oppiminen, case-työskentely, simulaatio
Opintojakso sisältää verkko- ja ryhmätyöskentelyä sekä kontaktiopetusta. Lähipäivissä on läsnäolovelvollisuus.

Opintojaksolle voivat osallistua sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotka ovat edeltävästi suorittaneet IV moduulin perhehoitotyön opinnot.

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään työelämän asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden tietoa.

Exam schedules

Aloituswebinaari ja asiantuntijaluento 6.10. klo 12:30-15.45. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (jos pidetään Zoomissa, niin silloinkin oltava läsnä)
Työpajat ryhmä A 2.11. ja ryhmä B 3.11.. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (ryhmäjako tehdään toteutuksen alussa)
Luento 16.11. klo 12:30-14:30 asiantuntijaluento
Luento 23.11. klo 09.30-11.30 asiantuntijaluento
Loppuseminaari/ryhmätentti+asiantuntijaluento 7.12. klo 8:30-15.00 LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

Luentojen etäosallistumismahdollisuus selviää aloituswebinaarissa.

Student workload

Kontaktitunnit: 40 h
- asiantutijaluennot
- aktivoivat luennot
- työpaja/simulaatiot
- loppuseminaari
Itsenäiset tehtävät: 95 h
- Loppuseminaarin case-tehtävä
- Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
- Oppimispäiväkirja

Assessment criteria, approved/failed

Saadakseen hyväksytyn suoritusmerkinnän, opiskelija osaa:


1) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
raportoida ja viestiä ammattimaisesti

2) toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

3) kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
- Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
-Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
-emotionaalinen tuki
-palveluohjaus
-moniammatillinen työskentely
-hoidollinen päätöksenteko
-eettiset kysymykset kriisitilanteessa
-perhekeskeinen hoitotyö

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opiskelijan on osallistuttava 6.10. aloitusluennolle vahvistaakseen paikkansa opintojaksolla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)

Go back to top of page