Skip to main content

1. Nursing of seriously ill children and young people (5 cr)

Code: TO00BO45-3002

General information


Enrollment
07.09.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
RDI proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Anna-Sisko Sorsa
Riikka Ketonen
Kati Saarinen
Teacher in charge
Riikka Ketonen
Study unit
TO00BO45

Learning outcomes

The student is able to:
- assess the need for care of seriously ill children and young people and apply nursing expertise in the overall treatment of these patients in the operations of a multidisciplinary team
- actively participate as an expert in nursing in the decision-making regarding the treatment of seriously ill children and young people together with the parents and other experts
- apply nursing methods in the nursing of seriously ill children and young people
- instruct families with children in need of special support, taking into account their service needs, treatment paths and possibilities for receiving support in multidisciplinary cooperation
- meet children, young people and families in crisis and apply resource-centred guidance and counselling methods in order to help them
- analyse special ethical questions related to the nursing of seriously ill children and young people
- assess and develop nursing of children, young people and families in light of science-based knowledge, recommendations and good practices

Location and time

Zoom 1.10.-11.12.2020

Materials

Tarkentuu opintojen alkaessa.

Teaching methods

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- arvioida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatillisen tiimin toiminnassa
- osallistua aktiivisesti hoitotyön asiantuntijana vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitoa koskevaan päätöksentekoon yhdessä vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä
- ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lapsiperhettä huomioiden heidän palvelutarpeensa, hoitopolut ja tuen saamisen mahdollisuudet moniammatillisessa yhteistyössä
- kohdata kriisissä olevan lapsen, nuoren ja perheen sekä soveltaa voimavarakeskeisiä ohjausmenetelmiä heidän auttamiseksi
- analysoida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä
- arvioida ja kehittää lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä tutkitun tiedon, suositusten ja hyvien käytäntöjen valossa

Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, asiantuntijaluennot, käänteinen oppiminen, case-työskentely, simulaatio
Opintojakso sisältää verkko- ja ryhmätyöskentelyä sekä kontaktiopetusta. Lähipäivissä on läsnäolovelvollisuus.
Opintojaksolle voivat osallistua sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotka ovat edeltävästi suorittaneet IV moduulin perhehoitotyön opinnot.

Exam schedules

Aloituswebinaari 7.10. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Työpajat ryhmä A 24.11. ja ryhmä B 26.11. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Loppuseminaari/ryhmätentti 3.12. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

Luennot sijoittuvat keskiviikko- ja torstaipäiville. Päivämäärät tarkentuvat myöhemmin. Luennoilla etäosallistumismahdollisuus.

Student workload

Kontaktitunnit: 40 h
- asiantutijaluennot
- aktivoivat luennot
- työpaja/simulaatiot
- loppuseminaari
Itsenäiset tehtävät: 95 h
- Loppuseminaarin case-tehtävä
- Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
-

Assessment criteria, approved/failed

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
- Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
-Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
-emotionaalinen tuki
-palveluohjaus
-moniammatillinen työskentely
-hoidollinen päätöksenteko
-eettiset kysymykset kriisitilanteessa
-perhekeskeinen hoitotyö

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page