Mediation and Restorative Justice (5 cr)
Code: TO00BL95-3001
General information
- Enrollment
-
26.11.2018 - 02.12.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2019 - 15.02.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Eeva Järveläinen
- Study unit
- TO00BL95
Learning outcomes
The student is able to:
- command background theories, values and principles of restorative justice
- apply different practices of restorative justice
- evaluate the reconciliation process and the methods used therein
- determine the Conciliation Act and its relationship with the Criminal Justice System
- describe the specific issues of mediation and their impact on the conciliation process
Location and time
Tikkurilan kampus
Opintojakson vastuuopettajana toimii Maiju Kunnas (maiju.kunnas@gmail.com).
Materials
• Braithwaite J (2002) Restorative Justice & Responsive Regulation. Oxford University Press.
• Ervasti, K., Nylund A. 2014 Konfliktinratkaisu ja sovittelu. Edita.
• Flinck, Aune (2013) Rakennamme sovintoa - Opas rikosten ja riitojen sovitteluun. THL.
• Gellin, M. 2011. Sovittelu koulussa. PS-Kustannus.
• Larsson, L., suom. Toukonen M-L. 2012. Sovittelun taito. Basam Books.
• Pehrman, T. 2011. Paremmin puhumalla: restoratiivinen sovittelu työyhteisössä. Lapsin yliopistokustannus.
• Poikela, E. 2010. Sovittelu - Ristiriitojen kohtaamisesta konfliktien hallintaan. Suomen sovittelufoorumi
• Recommendation CM/Rec (2018)8 of the Committee of Ministers to member States concerning restorative justice in criminal matters. https://www.coe.int/en/web/prison/home/-/asset_publisher/ky2olXXXogcx/content/recommendation-cm-rec-2018-8
• Sherman LW & Strang H (2007) Restorative Justice: The Evidence. The Smith Institute.
• Van Ness DW & Strong KH (2015) Restoring Justice: An Introduction to Restorative Justice. Routledge. 5thed.
Teaching methods
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 135 h):
- Lähiopetus 1 op (32 h) (läsnäolo 100%)
- Orientoiva tehtävä ja välitehtävä 2 op (50 h)
- Oppimispäiväkirja 2 op (53 h)
Opintojakso tarjotaan ensisijaisesti SRV217SA ryhmälle, keille se HOPS:n mukaan kuuluu. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista.
Exam schedules
Lähiopetus:
10.-11.1.2019
7.-8.2.2019
Opintojakson tehtävät palautetaan sekä vastuuopettajalle Maiju Kunnakselle sähköpostitse (maiju.kunnas@gmail.com) sekä Optimaan 'TO00BL95-3001 Sovittelu ja restoratiivinen oikeus' työtilaan luennoilla ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Student workload
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 135 h):
- Lähiopetus 1 op (32 h) (läsnäolo 100%)
- Orientoiva tehtävä ja välitehtävä 2 op (50 h)
- Oppimispäiväkirja 2 op (53 h)
Opintojakson tehtävät palautetaan sekä vastuuopettajalle Maiju Kunnakselle sähköpostitse (maiju.kunnas@gmail.com) sekä Optimaan 'TO00BL95-3001 Sovittelu ja restoratiivinen oikeus' työtilaan luennoilla ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on tehtävien ja loppuraportin tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma ajattelu. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jokaiseen neljään lähiopetuskertaan (läsnäolovelvoite 100%). Poissaoloa ei voi korvata.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Lähiopetus perustuu harjoitteisiin ja yhdessä oppimiseen. Täten lähiopetus on läsnäolovelvoitteista (100%) neljän koulutuspäivän osalta.