Skip to main content

Supporting Early Interaction ja Mentalization (5 cr)

Code: TO00BL59-3002

General information


Enrollment
13.05.2019 - 19.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.09.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Laurea university of applied sciences
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Teacher in charge
Anne Pirinen
Study unit
TO00BL59

Learning outcomes

The student is able to
- identify and prevent the mental health problems of infants and toddlers
- observe and support interaction between babies and their parents
- strengthen the resources of the family
- promote children’s and their parents’ ability to mentalize

Location and time

Aloitus viikolla 39.
Tikkurilan kampus

Materials

VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.

Teaching methods

Tikkurilan Laureassa monimuotototeutuksena
Kontaktiopetusta 3 x, muilta osin verkossa

Employer connections

Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.

Exam schedules

Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h.

Student workload

Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Verkkokeskustelu - ja tehtävät 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h

Assessment criteria, approved/failed

Vaativuustaso 2.
https://intra.laurea.fi/fi/opetus/koulutuksentoteutus/arviointi/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/fi/opetus/koulutuksentoteutus/arviointi/Documents/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.docx&action=default

Content scheduling

Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page