Skip to main content

Professional Development in Practice 1 (7 cr)

Code: SH00BS82-3028

General information


Enrollment
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
RDI proportion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Linnea Jokinen
Katja Laukkanen
Anja Mertanen
Teacher in charge
Katja Laukkanen
Groups
SHF223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
Study unit
SH00BS82

Learning outcomes

The student is able to
- follow the values and ethical principles in nursing care and the work community and assess how well these are followed in practice
- work in a collegial and responsible manner as a part of the work community
- make observations on the client’s basic needs, functional capacity, and changes in vital functions
- support the patient's functional capacity diversely and respond to their basic needs
- prepare a care plan and evaluate the care received by the client, taking the client's resources into consideration
- implement the basic test and procedures required monitoring vital signs as part of patient care and update the care plan accordingly
- implement medication treatment via enteral and local routes and injections under supervision
- document data on patient record and report orally on the client's condition and care
- implement aseptic techniques
- apply methods related to patient and occupational safety and data protection in their work
- act appropriately in a dangerous situation
- apply the principles of empowering presence and interactions in nurse-client communications
- assess their activities together with clients and develop their activities taking clients' experience into account
- assume responsibility for their learning during the placement
- analyse the development of their own competence during the placement and actively utilise feedback to support their development
- search for and present research data in a concise manner to support and develop patient care
- communicate their expertise in team and work communities in a convincing manner

Content

Theme: Responding to the patient's basic needs, patient and occupational safety.

LbD assignment during placement: Evidence-based nursing

- Searching for information targeted at a phenomenon or problem in nursing work and formulation of clinical research questions: For example, PICO/PICoa/PCC, mind map or other chosen method.
- Searching and summarising research data
- Feedback from the communication’s teacher.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Harjoittelun liittyy LbD-tehtävä: Eettiset kysymykset osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä (LbD)

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu I - LbD -tehtävän tavoitteena on, että harjoittelun päätyttyä osaat:

- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi.
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttasi tiimi- ja työyhteisökonteksteissa.

Exam schedules

Harjoittelu suoritetaan ensisijaisesti kevään 2023 aikana.
Oppimissopimus tulee täydentää ja palauttaa Canvasiin ennen harjoittelun aloittamista.
Ensimmäisen harjoitteluviikon aikana tulee oppimissopimukselle täydentää omat henkilökohtaiset tavoitteet.
Harjoittelun aikana käydään arviointikeskustelu opiskelijan, ohjaavan sairaanhoitajan sekä harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa yhdessä jakson puolivälissä ja tarvittaessa lopussa.
Harjoitteluun liittyvät tehtävät, dokumentit ja itsearvioinnit tulee palauttaa viikon sisällä harjoittelun päättymisestä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Mikäli sinulla on lähihoitajan tutkinto ja työkokemus suuntautuen hoitotyön ympäristöihin, on se korvannut 1.harjoittelun yhdessä kirjoittamasi reflektion kanssa.

TAI voit hakea osittaista osaamisen tunnistamista 3 op verran 1-mod harjoittelusta, kun työkokemus on muualta kuin perushoidon ympäristöstä, mutta kuitenkin hoitotyön ympäristöstä. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen (päiväkoti) ympäristöstä ei voi hakea osaamisen tunnustamista, koska se ei ole hoitotyön ympäristö, mutta mielenterveystyön tai kehitysvammapuolen asumispalveluyksikön tuomasta työkokemuksesta voi hakea osittaista osaamisen tunnistamista. Perushoitoon suuntautuvasta työkokemuksesta voi hakea koko harjoittelun osaamisen tunnistamista.

Prosessi käynnistyy omasta aloitteestasi. Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisen näyttö koostuu 2-3 sivun kirjallisesta reflektiosta. Kuvaa työtehtäviesi sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö (mm. toimintaympäristön toimintafilosofia, asiakasprofiili, henkilökuntarakenne). Reflektoi omaa osaamistasi ja sen kehittymistä suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Mitä lähihoitajan työ on esimerkiksi sinulle antanut?
Liitä reflektioon kopiot lähihoitajan tutkintotodistuksesta sekä muut mahdolliset dokumentit esim.työkokemus, joihin haluat vedota.
Toimita reflektio liitteineen Canvasiin 1. harkan työtilaan kohtaan "palauta näytön osaamisen dokumentti tänne" viimeistään helmikuun loppuun mennessä. Laita sähköposti, kun kaikki tarvittava on viety työtilaan niin opettaja Katja Laukkanen tietää käydä antamassa hyväksynnän. Tällöin osaamisesi vastaa opetussuunnitelmassa edellytettyä osaamista, jolloin saat suoritusmerkinnän 7op rekisteriisi.

Student workload

Ammattitaitoa edistävän harjoittelu 1 kokonaistuntimäärä:

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 7 x 27h =189h (sis. harjoittelun tehtävän, infon ja reflektion). Harjoittelu kirjataan Peppiin 7 op = hyväksytty/hylätty.

Harjoittelun info 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Canvas-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
Harjoittelu reflektio 3 h (sisältää oman itsereflektion)
Harjoittelun tehtävän kirjallinen osuus 10 h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.

Harjoittelu työyksikössä 174 h

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 1." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.

Go back to top of page