Basics of Clinical Nursing (7 cr)
Code: SH00BS78-3028
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Minna Launonen
- Virpi Valkama
- Anne Makkonen
- Eliisa Kukkola
- Kirsi Halttunen
- Teacher in charge
- Virpi Valkama
- Groups
-
SHF223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
- Study unit
- SH00BS78
Learning outcomes
The student is able to
- apply research information and recommendations in supporting patient’s functional capacity, and caring for their vital functions and basic needs
- apply their knowledge of anatomy and physiology when rationalizing the methods supporting patient´s vital function
- justify, implement and interpret the main diagnostic tests and procedures required in monitoring patient´s vital functions as part of their care
- describe the main content of nutrition recommendations for different age and target groups and implement the recommendations in patient care
- describe factors that increase the risk of malnutrition and the principles of its prevention
- describe the principles and methods used in recognising and assessing patient´s pain, and implementing non-pharmacological pain management
- describe the responsibility and good practices in promoting patient and client safety
- implement aseptic techniques and apply the principles of infection control
- work ergonomically and use the available aids to transfer patients and prevent falls
- recognise a lifeless patient and perform basic resuscitation
- prepare a dead body with dignity
- support and assist significant others after death
- take samples and guide the patient while taking samples
- apply the nursing process when documenting in the patient information system and assess the relevancy, consistency and quality of the documented data
- act in First Aid situatios
Materials
Oppimateriaalit näet Canvaksen verkko-oppimisalustalta kyseisten tehtävien kohdilta.
Valtakunnallisen tietotestin lähdekirjallisuus (viitteellinen):
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-syntyy
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Amattitaitoa edistävän harjoittelun vaadittava osaaminen hankitaan tällä opintojaksollakliinisen osaamisen osalta.
Exam schedules
Tentin päivämäärän näet Pakista. Tentti on tarvittaessa mahdollista uusia kaksi kertaa. Nämä kerrat ovat kaksi seuraavaa Laurean yleistä tenttipäivää. Mikäli et osallistu ensimmäiseen viralliseen tenttiin, se lasketaan kuitenkin ensimmäiseksi tenttikerraksi.
Tehtävien palautuspäivät näet Canvaksen kalenterista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Ei ole
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Opintojakson laajuus on 7 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Yksityiskohtaisempi ajankäytön kuvaus esitetään opintojakson alussa.
Content scheduling
Bioanalytiikan teoria verkko-opinnot ja työpaja
Terveys ja toimintakyky käsitteinä (ICF, THL:nmääritelmä), toimintakyvyn fyysisen, psyykkisen ja sosiaaliset toimintakyvyn tukemisen menetelmät, Toimia-tietokanta
Infektioiden torjunta ja kontrollointi sisältäen aseptisen toiminnan hoitotyössä ja pientoimenpiteissä
Perustarpeiden ja peruselintoimintojen (hengitys, verenkierto, nestetasapaino, lämpö, enteraalinenravitsemus, erittäminen, liikkuminen, ihon hoito, uni) arviointi ja tukeminen
cABCDE-malli, NEWS -pisteytys
Liikkumisessa ja ruokailussa (sis. NML) avustaminen, apuvälineiden käyttö, ergonomia
Painehaavojen ehkäisy
Peruselvytys (PPE+D)
Ravitsemus
Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset ja niiden soveltaminen asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa.
Ravitsemustilaa mittaavat testit (MUST, NRS) sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa, vajaaravitsemuksen tunnistaminen
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Kliinisen hoitotyön tavallisimmat toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset: katetrointi, veri- ja virtsanäytteen otto, verenpaineen, saturaation mittaus
Kivun hoito
Kivun mekanismit
Kivun tunnistaminen, arviointi ja siinä käytettävät kipumittarit
Kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät, kivun itsehoitovalmistee
Kuoleman merkit, perushoitotyö kuoleman lähestyessä, vainajan laitto ja läheisten tukeminen
Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
ISBAR-raportointi
Potilas- ja työturvallisuus kliinisessä hoitotyössä
Potilasturvallisuuden osa-alueet: Laiteturvallisuus, hoitoturvallisuus, hoitomenetelmien turvallisuus, lääketurvallisuus ja lääkitysturvallisuus
Henkilökohtaisten suojusten käyttö (Personal protectiveequipmentPPE)
Työtapaturmien ehkäisy: Terävien ja viiltävien instrumenttien asianmukainen käsittely, liukastumisten ehkäisy,
Vaaratapahtumien tunnistaminen, ilmoittamisvelvoite, ilmoituksen tekeminen, ilmoituksen käsittelyprosessi, Haipro
Evaluation scale
H-5
Further information
Työpajat ovat läsnäolovelvoitteisia.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Soveltuu avoimen AMK:n opiskelijoille.