Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BS77-3015

General information


Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Anne Laaksonen
Terhi Hautaviita
Sanna Pirinen
Teacher in charge
Terhi Hautaviita
Groups
SHB222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Study unit
SH00BS77

Learning outcomes

The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Teaching methods

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
- lähiopetus kampuksella tai reaaliaikaisena zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
- opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi), joka suoritettava hyväksytysti
- Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 - K5

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta/Terhi Hautaviita
- lähiopetus joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
-Opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5.


MAPA perusteet/Sanna Pirinen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.

Lisäksi opintojaksoon sisältyy Apotti-koulutuspäivä HUS:n tiloissa. Ajankohta lukujärjestyksessä.

Exam schedules

Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:

1. Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi) Arviointi hyväksytty – Hylätty. Viimeinen palautuspäivämäärä 28.10.2022
2. Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty. Viimeinen palautuspäivämäärä 28.10.2022.
3. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. Tentti tehtävä viimeistään 28.10.2022.
4. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. Tentti tehtävä viimeistään 28.10.2022.
5. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja. Palautus 31.10.2022 mennessä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta

2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja

3. Mapa 0,5 op /Sanna Pirinen

Content scheduling

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö?
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena?
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen?
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita?
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi?
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi?
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri ?
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä?
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä?
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page