Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Anne Laaksonen
Terhi Hautaviita
Sanna Pirinen
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
SHB222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BS77

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Toteutustapa

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
- lähiopetus kampuksella tai reaaliaikaisena zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
- opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi), joka suoritettava hyväksytysti
- Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 - K5

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta/Terhi Hautaviita
- lähiopetus joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Ajankohta ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
-Opiskelijan itsenäinen opiskelu
- Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5.


MAPA perusteet/Sanna Pirinen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.

Lisäksi opintojaksoon sisältyy Apotti-koulutuspäivä HUS:n tiloissa. Ajankohta lukujärjestyksessä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:

1. Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC -testi (Oppiportin verkkokurssi) Arviointi hyväksytty – Hylätty. Viimeinen palautuspäivämäärä 28.10.2022
2. Tietosuojan ABC -verkkokurssi. Arviointi hyväksytty – hylätty. Viimeinen palautuspäivämäärä 28.10.2022.
3. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. Tentti tehtävä viimeistään 28.10.2022.
4. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. Tentti tehtävä viimeistään 28.10.2022.
5. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja. Palautus 31.10.2022 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta

2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja

3. Mapa 0,5 op /Sanna Pirinen

Sisältö ja sen jaksotus

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö?
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena?
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen?
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita?
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi?
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi?
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri ?
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä?
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä?
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun