Skip to main content

Nursing of Patients in Emergency Care and the Care Environment (5 cr)

Code: R0402-3004

General information


Enrollment
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.09.2020 - 08.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Anne Makkonen
Tanja Hakkarainen
Teacher in charge
Anne Makkonen
Study unit
R0402

Learning outcomes

The student is able to
- make a preliminary assessment on patients in emergency care
- plan and suggest methods for the examination, observation and maintenance of the vital functions of patients in emergency care in a patient-centred nursing and taking into account the needs of special groups (the elderly, internal medicine patients, neurological patients, surgical patients, child patients and psychiatric patients)
- assess and anticipate the vital functions and possible changes to the vital functions of patients in emergency care
- document and report on the status and care of a patient in emergency care
- plan and apply methods for the guidance and psychological support of patients in emergency care and their family
- apply the key principles of telephone guidance in emergency care
- apply the key methods of interaction and consultation in the emergency care environment
- describe and plan multidisciplinary network cooperation in the emergency care environment
- describe the development needs for the care and service paths of patients in emergency care and plan evidence-based nursing procedures to improve the quality, safety and cost-effectiveness of emergency patient care
- critically analyse and develop one's own competence and ability to act as a nurse in the emergency care
- describe ethical problems and act according to ethical principles in the emergency care environment

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Optimaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Optima-tilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Aikataulu tarkentuu myöhemmin
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Hyvinkään kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla.

Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.

Uusintatentit: kaksi seuraavaa tentin jälkeistä Laurean yleistä tenttipäivää

International connections

Opintojaksolla ei ole kv-integraatiota

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.

Student workload

Opintojakson kuormitus (5op) esitetään opintojakson alkaessa.

Content scheduling

Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
-Lapset päivystyspoliklinikalla
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: traumat, intoksikaatio, neurologia, tajuton potilas
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: sydän, diabetes, hengitysvajaus, astma, pneumonia, keuhkoembolia, sepsis
-lastoitus & teippaus sekä silmävammojen ja oireiden tutkiminen ja hoito
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
-Vanki potilaana
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän linkin kautta.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Mikäli ei ole suorittanut opintojaksoa Akuuttihoitotyön erityispiirteet R 0403 tai muita vastaavia täydentäviä opintoja,osaaminen on todennettava näytöllä. Näyttö sovitaan erikseen moduulivastaavien Nanna Peltosaaren ja Hannele Moisanderin kanssa yhdessä.
Näyttö ei vaikuta opintojakson arvosanaan.

Go back to top of page