Nursing of Surgical Patients and the Care Environment (5 cr)
Code: R0400-3011
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Melisa Heiskanen
- Nanna Peltosaari
- Marja Tanskanen
- Teacher in charge
- Nanna Peltosaari
- Study unit
- R0400
Learning outcomes
The student is able to
- describe how changes to the vital functions of a surgical patient can be anticipated and assessed before surgery, during surgery and after surgery
- apply their physiological and anatomical knowledge-base in the observation of a surgical patient's vital functions and in their care
- apply methods for the examination, observation and maintenance of the vital functions of a surgical patient in a patient-centred nursing and taking into account the needs of special groups (trauma patients, neurosurgery patients, heart surgery patients)
- use different methods of documentation and reporting related to the care of a surgical patient
- plan and apply the methods for a surgical patient's guidance and psychological support in a patient-centred nursing
- describe the overall rehydration and medicinal treatment of a surgical patient
- describe the development needs for the care and service paths of surgical patients and plan evidence-based nursing procedures to improve the quality, safety and cost-effectiveness of surgical patient care
- critically analyse and develop one's skills in the care of a surgical theatre patient
- describe ethical problems and act according to ethical principles in the surgical care environment
Location and time
Opintojakso toteutuu Laurea Hyvinkäällä.
Opintojakson vastuulehtorit ovat; Nanna Peltosaari (Laurea Hyvinkää) ja Marja Tanskanen (Laurea Tikkurila).
Materials
Anestesiahoitotyön tentti:
TENTTIALUE:
Niemi-Murola, L., Jalonen, J., Junttila, E., Metsävainio, K. & Pöyhiä, R. (toim.)2012. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet. DUODECIM: Helsinki. Sivut: 69-144. (2016 PAINOS: 87-157)
Ilola, T., Heikkinen, K., Hoikka, A., Honkanen, R. & Katomaa, J. (toim.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. DUODECIM: Helsinki. Sivut: 111-122; 150-160; 162-169; 172-180; 182-185; 188-194.
Teaching methods
Tavoitteet;
Opiskelija osaa
-kuvata, miten leikkauspotilaan elintoimintojen muutoksia voidaan ennakoida ja arvioida ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja sen jälkeen.
-soveltaa fysiologista ja anatomista tietoperustaa leikkauspotilaan elintoimintojen tarkkailussa ja hoidossa
-soveltaa leikkauspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien (traumapotilas, neurokirurginen potilas, sydänkirurginen potilas) tarpeet
-käyttää leikkauspotilaan hoitoon liittyviä dokumentoinnin ja raportoinnin eri menetelmiä
-suunnitella ja soveltaa leikkauspotilaan ohjauksen ja psyykkisen tukemisen menetelmiä potilaslähtöisesti
-kuvata leikkauspotilaan neste- ja lääkehoidon kokonaisuuden
-kuvata leikkauspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä leikkauspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
-kriittisesti arvioida ja kehittää omaa osaamistaan leikkaussalipotilaan hoitotyössä
-kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti leikkauspotilaan hoitotyön ympäristössä
Employer connections
Tässä opintojaksossa ei ole työelämäyhteistyötä ja /tai TKI:tä.
Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita.
Exam schedules
Opintojakso sisältää simulaatioharjoituksia.
Tarkemmat aikataulut löytyvät Pepistä:
Tässä aikataulusuunnitelma.
HUOM! Muutokset mahdollisia!
Tarkista aina aikataulu Pepistä.
16.02.2022 09.00 - 11.45 2-25 (50 henkilöä)
16.02.2022 12.30 - 15.45 2-25 (50 henkilöä)
17.02.2022 09.00 - 15.45 2-25 (50 henkilöä)
23.02.2022 12.30 - 15.45 2-25 (50 henkilöä)
24.02.2022 09.00 - 14.00 2-25 (50 henkilöä)
02.03.2022 09.00 - 14.00 2-25 (50 henkilöä)
03.03.2022 09.00 - 14.00 3-11 (0 henkilöä)
09.03.2022 09.00 - 15.00 3-11 (0 henkilöä) 3-4 (20 henkilöä)
10.03.2022 09.00 - 15.00 3-11 (0 henkilöä) 3-4 (20 henkilöä)
16.03.2022 08.30 - 15.45 2-25 (50 henkilöä)
17.03.2022 09.00 - 15.45 2-25 (50 henkilöä)
Completion alternatives
Tämän opintojakson toteutuksessa ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus informoidaan ensimmäisellä luentokerralla opintojakson infossa. 27h=1 op
Assessment criteria, approved/failed
1 OSAA:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Englanniksi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
3 OSAA:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Englanniksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Seminaaritehtävään on erilliset arviointikriteerit. (MT)
Arviointikriteerit käydään läpi opintojakson ensimmäisellä luennolla (MT)
5 OSAA:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Content scheduling
Asiantuntijaluennot
-Tentti
-Lopputyö (Case pohjainen), palautetaan opintojen päätyttyä.
-Simulaatio harjoitus /1 pvä per/opisk-.
-Uusin tutkittu tieto; Artikkelireferaatti, seminaaritehtävä, PP esitys, esitetään opintojen aikana.
Further information
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojakson R0403 Akuuttihoitotyön erityispiirteet osaamisen suoritusta /hallintaa