Siirry suoraan sisältöön

Kohtaamistaiteen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0370-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.02.2022 - 13.02.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Virpi Lund
Suvi Sivén
Vastuuopettaja
Virpi Lund
Opintojakso
R0370

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja tärkeimmät periaatteet
- jäsentää kuvan syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen nykyiset toimintaympäristöt ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- soveltaa Kohtaamistaiteen periaatteita, arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aineistot tehtäviä varten:

Learning cafe 25.5.2022.

Lue ennen opintojaksolle tuloa yksi seuraavista opinnäytetöistä, jotka löydät Theseuksesta:
1. Anna Serfözö. 2018. Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142024/Serfozo_Anna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Airi Sasaki. 2015. Kohtaamistaidetta kehitysvammaisille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96949/airi_sasaki.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Astrid Gaddi & Mikaela Merilä. 2019. Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/227398/Luonnossa%20j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4%20Kohtaamistaide%20varhaiskasvatuksessa.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Portfolio omista opintojakson aikaisista taidetöistä (palautus 6.6.2022)

Essee (palautus 8.6.2022):
Seuraavat artikkelit julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33
ja artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation.

Toteutustapa

Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.

Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso koostuu neljästä lähiopetuspäivästä toukokuussa, yhteisestä taidenäyttelyn rakentamisesta sekä kolmesta tehtävästä.

Työskentely perustuu taidetyöskentelyyn, jossa pääsee itse konkreettisesti kokemaan sitä, mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.

Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Lähiopinnot toteutetaan neljänä päivänä toukokuussa, tehtävien palautus kesäkuussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä jakaantuu seuraavasti:
Lähiopetus toukokuussa.
Opinnäytetyö Learing cafe ( 25.5. 2022)
Portfolio (palautus 6.6.2022)
Essee (palautus 8.6.2022).

Sisältö ja sen jaksotus

OPINTOJAKSON TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.

Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.

Siirry alkuun