Basics of Encounter Art (5 cr)
Code: R0370-3005
General information
- Enrollment
-
24.05.2021 - 20.08.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.08.2021 - 10.10.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teacher in charge
- Virpi Lund
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Study unit
- R0370
Learning outcomes
The student
- has an understanding of the history, philosophy and most important principles of Encounter Art
- is able to analyse the factors that influence the creation of an image
- respects the importance and joy of every individual's self-expression and art work
- has an understanding of the current operating environments and future potential of Encounter Art
- can apply the principles of Encounter Art, respect, multisensoryness, structure, phasedness and making choices
Materials
Aineistot tehtäviä varten:
1. Learning cafe:
Lue ennen opintojaksolle tuloa yksi seuraavista opinnäytetöistä, jotka löydät Theseuksesta:
1. Anna Serfözö. 2018. Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142024/Serfozo_Anna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Airi Sasaki. 2015. Kohtaamistaidetta kehitysvammaisille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96949/airi_sasaki.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Astrid Gaddi & Mikaela Merilä. 2019. Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/227398/Luonnossa%20j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4%20Kohtaamistaide%20varhaiskasvatuksessa.pdf?sequence=2&isAllowed=y
2. Portfolio omista opintojakson aikaisista taidetöistä
3. Essee:
Seuraavat artikkelit julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33
ja artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation.
Teaching methods
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.
Tämän opintojakson jälkeen opiskelija:
• hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja toimintaympäristöjä
• kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
• tunnistaa Kohtaamistaiteen periaatteet; kohtaaminen, arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko
• hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen tukena
Opintojakson sisällöt ja toteutus:
• Kohtaamistaiteen historia, filosofia ja toimintaympäristöt
• Kohtaamistaiteen periaatteisiin perehtyminen omakohtaisen tekemisen ja artikkeleiden kautta
• Kohtaamistaiteen työmenetelmät kuvataiteen eri menetelmiä käyttäen
• Oma oppiminen ja ryhmäreflektointi
Työskentely perustuu taidetyöskentelyyn, jossa pääsee itse konkreettisesti kokemaan sitä, mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.
Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.
Student workload
• Essee lueteltujen artikkeleiden pohjalta (5-7 sivua)
• Opinnäytetyökeskustelu Leaning Cafessa
• Portfolio: Opintojakson aikana opiskelija tekee vapaamuotoista portfoliota liittyen taidetyöskentelyihin ja oman oppimisen reflektointiin. Portfolio kootaan viidestä opintojakson aikana tehdystä taidetyöstä. Portfoliotyöskentelystä on myöhemmin hyötyä Kohtaamistaiteen ohjaajuus-opinnoissa.
Läsnäolo opintojaksolla.
Content scheduling
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.
Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.
Opinnot sopivat kaikkien alojen opiskelijoille.
Kohtaamistaiteen perusteet 5 op (R0370) antaa pohjan jatkaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen 10 op opintojaksolle (R0383), jonka jälkeen voi saada Kohtaamistaiteen ohjaajan pätevyyden.