Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 16.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2022 - 31.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Elina Kauhanen
Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Elina Kauhanen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Opintojakso
R0367

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Toteutustapa

Kyseessä on monimuoto-toteutus, jossa luennot ja asiantuntijavierailut toteutetaan etänäopetuksena Zoomin välityksellä. Luennot ja asiantuntijavierailut tallennetaan.

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin kolmen tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Opiskelijat osallistuvat myös monialaiseen simulaatioon yhdessä aikuissososiaalityön sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 7.-9.2.2021. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on ulkopuolisia asiantuntijavierailijoita.

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin kolmen tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tieto lasten ja nuorten elämänvaiheista
-Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
-Syrjäytymisen ennaltaehkäisy

Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve
-Traumat ja kriisit
- Neuropsykiatriset häiriöt, käyttäytymisen häiriöt, mielenterveyden häiriöt, päihteidenkäyttö

Lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- Menetelmiä: vertaisryhmätoiminta, osallistava kirjaaminen, erilaisia lasten ja nuorten kanssa työskennellessä käytettäviä työmenetelmiä
- Itsetunnon ja osallisuuden tukeminen

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksella on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

Siirry alkuun