Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 16.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.01.2022 - 31.03.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Elina Kauhanen
- Annika Kultavirta
- Vastuuopettaja
- Elina Kauhanen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- R0367
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Toteutustapa
Kyseessä on monimuoto-toteutus, jossa luennot ja asiantuntijavierailut toteutetaan etänäopetuksena Zoomin välityksellä. Luennot ja asiantuntijavierailut tallennetaan.
Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin kolmen tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.
Opiskelijat osallistuvat myös monialaiseen simulaatioon yhdessä aikuissososiaalityön sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 7.-9.2.2021. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on ulkopuolisia asiantuntijavierailijoita.
Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin kolmen tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Tieto lasten ja nuorten elämänvaiheista
-Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
-Syrjäytymisen ennaltaehkäisy
Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve
-Traumat ja kriisit
- Neuropsykiatriset häiriöt, käyttäytymisen häiriöt, mielenterveyden häiriöt, päihteidenkäyttö
Lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- Menetelmiä: vertaisryhmätoiminta, osallistava kirjaaminen, erilaisia lasten ja nuorten kanssa työskennellessä käytettäviä työmenetelmiä
- Itsetunnon ja osallisuuden tukeminen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutuksella on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.