Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.09.2021 - 21.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ovat vaihtoehtoisia ja ne on ilmoitettu Canvasissa.
Toteutustapa
Opintojakso on verkkototeutus.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvaksessa. Opintojaksolla on myös työskentelyä lasten ja nuorten parissa työelämäyhteistyössä. Opintojaksolla on Zoom-luentoja, jotka nauhoitetaan.
Opiskelijoiden on mahdollista saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja/tai nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa.
Laurean hankepaikat:
- Nuorten tukeminen verkossa, Moderaattorina Nuorten olohuoneessa (yhteistyökumppaninin SPR:n Nuorten turvatalo)
- Nuorten tukeminen verkossa, Sekasin -chatin päivystäjänä toimiminen (yhteistyökumppaninina Suomen mielenterveysseura)
- Työntekijän tukena toimiminen SPR:n nuorten turvatalolla
- Alueellinen/ jalkautuva toiminta nuorten parissa, toteutetaan yhteistyössä SPR:n Vantaan osastojen kanssa, sisältää varhaisen puuttumisen koulutuksen
- Yrityskylässä ohjaajana toimiminen (Espoossa)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus aloitus- ja opintojakson koonti -tapaamisessa. kts. lukujärjestys.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö:
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 2 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta sisältäen reflektiointia omasta nuoruudesta ja siitä, miten omat kokemukset näkyvät voimavarana ammatillisessa mielessä sekä pohdintaa omista arvoista (arviointi hyv-hyl) 2 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, tunnistaminen ja arviointi 4 op
- Pienryhmätehtävä: Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja jokainen katsoo ja kommentoi toisten videoita. 3 op (arviointi T1-K5). Aiheita:
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o arkea häiritsevä pelaaminen/ somen käyttö
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o kriisi- ja trauma
Yksilötehtävä: Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
4 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen tai vaihtoehtoisesti tutustumista nuorille suunnattuihin hankkeisiin (ainakin kolme hanketta). 3 op (arviointi T1-K5)
- Palvelujärjestelmätehtävä: Nuorille suunnatut palvelut kunnassasi/valitsemassasi kunnassa, joita esitellään esimerkiksi mind-mapin avulla 1 op (arviointi hyv-hyl)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)