Lastensuojelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0365-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.02.2022 - 10.06.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Pilvi Niemelä
- Sanna Hämäläinen
- Pia Harju
- Salla Rinne
- Vastuuopettaja
- Pia Harju
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- R0365
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa työssään lastensuojelulain periaatteita ja velvoitteita sekä avo- että sijaishuollon työssä
- tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
- havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- analysoida varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla syvennymme lastensuojelun monipuoliseen toimintaympäristöön sekä lähi- että etäopetuksen keinoin. Tutustumme erilaisten perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tarkasteluun sekä palvelujärjestelmän ja lainsäädännön merkitykseen. Pohdimme kiintymyssuhteiden merkitystä ja lasten psyykkisen kehityksen kulmakiviä. Myös systeeminen suhdeperustainen lähestymistapa tulee tutuksi sekä dokumentaation merkitys asiakastyössä.
Opintojaksolla on myös yhteisiä opetuspäiviä perhetyön opintojakson kanssa; opintojaksot on pyritty integroimaan toisiinsa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot on myös mahdollista suorittaa erikseen. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. työpaja- ja vierailijapäivän muodossa.
Opintojaksolla on pakollisia läsnäolovelvollisia päiviä (kts aikataulut) ja oppimistehtäviä tehdään niin yksilö- kuin myös tiimityönä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on mukana useampia työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pakolliset päivämäärät ovat: (kts aikataulut)
Opintojakson orientaatio, tiimeihin jakautuminen
Lakisääteinen perhetyö, lapsi avohuollon asiakkaana
Perhetyön suunnitelmallisuus ja menetelmällisyys
Vr-lasit, työpajapäivä
Asiakastyön dokumentaatio, osallistava kirjaaminen
Seminaaripäivä
Seminaaripäivä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti saatuaan tiedon opintojaksolle hyväkymisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaaritöistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu viidestä toteutusosasta:
Ennaltaehkäisevä lastensuojelu, 2op
Lastensuojelutarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde, 1 op
Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmenetelmät, 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso on integroitu ajallisesti ja sisällöllisesti yhteen perhetyön opintojakson kanssa. Molemmat opintojaksot voidaan suorittaa myös erikseen.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.