Child Welfare (10 cr)
Code: R0365-3026
General information
- Enrollment
-
04.04.2022 - 10.04.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2022 - 04.08.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Katri Kärkkäinen
- Vuokko Pohjanoksa
- Teacher in charge
- Vuokko Pohjanoksa
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 20 . Open UAS : 20.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Study unit
- R0365
Learning outcomes
The student is able to
- implement the principles and duties laid down in child welfare legislation in their work with children, who live at home or are in the care of social services
- recognise and assess the need for child welfare services
- discern and interpret the child's and the family's need for help at an early stage
- analyse the importance of early stage interaction and attachment in a child's life
- use network-like and resource-centred work methods
Materials
Ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Työelämäyhteys toteutuu lukuisten työelämän asiantuntijavierailujen kautta.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Sisältö:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut
2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi
3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto, . systeeminen ja traumatietoinen työskentelyote avo- ja sijaishuollon työssä
4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio
5. Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmentelmät: verkostotyö lastensuojelussa, dokumentointi
Tehtävät:
Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
-Yksilötehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä ja itsearviointi, 2 op (arviointi hyv/hyl). Itsearviointi opettajien tekemään videoon peilaten.
Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
-Ryhmätehtävä: Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
-Paritehtävä: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 1 op (arviointi hyv/hyl), Opettajan palaute: yhteinen "mallivastaus" koko ryhmälle.
Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
-Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 1-5) ( 50 % kokonaisarvosanasta)
-Yksilötehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)
Moduuli 4: Varhainen vuorovaikutus- ja kiintymyssuhde, 1 op
Moduuli 5: Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työskentelymenetelmät, 2 op
-Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja verkostotyö, 3 op (arviointi 1-5). opettajan numeerinen ja sanallinen palaute. (50 % kokonaisarvosanasta)
Evaluation scale
H-5
Further information
OPINTOJAKSOLLE MAHTUU 40 laurealaista opiskelijaa (20 paikkaa on varattu avoimen amk:n tarjonnalle).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)