Skip to main content

Health Technology Supporting Elderly Persons Ability to Cope at Home (5 cr)

Code: R0275-3005

General information


Enrollment
30.03.2020 - 04.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2020 - 31.08.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Katja Tikkanen
Kirsi Leinonen
Teacher in charge
Kirsi Leinonen
Study unit
R0275

Learning outcomes

The student is able to
- describe the basic concepts related to gerontechnology
- evaluate user experiences and the suitability of technology and technology-based services from the point of view of the client’s health, functional capacity and quality of life
- support and guide an elderly person to use technology
- discuss the utilisation of health technology and its possibilities in services for the elderly, and the challenges related to introducing such technology
- describe and explain what kind of digital services and solutions are available and their future development
- participate in multidisciplinary development and networking collaboration in the field of health and gerontechnology while utilising customer understanding
- use and take advantage of technological solutions in the care of and services for an elderly person living at home
- describe research results obtained on the impact of technological solutions on the well-being of an elderly person

Content

• Peruskäsitteistö
• Hyvinvoiniteknologian mahdollisuudet ja haasteet (nykytila ja tulevaisuuden näkymät)
• Käytettävyys, käyttöönotto ja käyttäjäkeskeisyys
• Näyttöön perustuvat hyvinvointiteknologian ohjaus ja neuvontamenetelmät
• Case-työskentely pienryhmissä: kuvitteellisen ikääntyneen asiakkaan kotiympäristön kartoittaminen esteettömyyden ja teknologian näkökulmasta - Vertaisarviointi pienryhmittäin
• Opintokäynti tai virtuaalikäynti ympäristöön jossa teknologiaa hyödynnetään tai esitellään

Materials

Materiaalit ja lähdevinkit oppimisalustalla.

Teaching methods

Pääsääntöisesti virtuaalinen:
Optima -toteutus/opiskelijaryhmä, Verkko/virtuaali,

Exam schedules

-1.5.2020 - Opintojakso alkaa ja työtila aukeaa Optimassa
- 4.5.2020 klo 16.00-17.00 - Aloitustapaaminen Zoom -kanavalla
Ohjauschat täsmennetään tarpeen mukaan
- 18.5. 2020 "Keskustelu" -alueen kysymysten vastaukset kootusti klo 16.00 mennessä.
- 18.5. klo 16.00 - 24.5.2020 klo 23.59. - Oppimistehtävän 1 palautus, (verkkotentti, yksilö). Tentti auki mainitut päivät, jolloin tentin voi tehdä itselle sopivana ajankohtana. Tentin voi suorittaa kerran. Uusintamahdollisuus elokuussa.
- 14.6.2020. - Oppimistehtävä 2 palautus (pienryhmissä tuotettava Case-tehtävä)
- 15.6.-17.6. 2020 - Oppimistehtävän 3 palautus (vertaisarviointi pienryhmissä)
- 9.8.2020 - Oppimistehtävän 4 palautus (Opintojakson kokoava yksilöessee, mahdollisuus tehdä yksilö- tai parityönä)
- Huom. polkuopiskelijoiden aikataulut sovitaan tarvittaessa yksilöllisesti.

Student workload

• Orientaatio ja perehtyminen 2 op = 55h
• Tentti (yksilötehtävä) ja pienryhmätehtävät yhteensä 2 op = 55h
• Loppuraportti 1 op (yksilö- tai parityönä) = 27.5h

Content scheduling

Opintojakson keskeinen sisältö:
• Peruskäsitteistö
• Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja haasteet (nykytila ja tulevaisuuden näkymät)
• Käytettävyys, käyttöönotto ja käyttäjäkeskeisyys
• Näyttöön perustuvat hyvinvointiteknologian ohjaus ja neuvontamenetelmät
• Case-työskentely pienryhmissä: kuvitteellisen ikääntyneen asiakkaan kotiympäristön kartoittaminen esteettömyyden ja teknologian näkökulmasta - Vertaisarviointi pienryhmittäin
• Loppuraportti

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page