Developing Customer-oriented Business (10 cr)
Code: R0213-HLA1811
General information
- Enrollment
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
28.08.2018 - 10.12.2018
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- develop customer-oriented business models and processes
- develop customer-oriented products and services
- choose the right marketing measures for different target groups
- price products and services
- launch business operations and set up a company
Location and time
Kontaktipäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella
Materials
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana,Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Teaching methods
Opiskelijatiimit kehittävät tiimeissä palveluliiketoimintaan nojaavan liikeidean ja kannattavan liiketoimintamallin Business Model Canvasin avulla ja tuottavat sen pohjalta liiketoimintasuunnitelman laskelmineen. Näitä kehitetään työpajoissa sekä virtuaalisesti. Painopistealueita ovat markkinointi, saatavuus, palvelujen hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat, läpileikkaava teema koko opintojaksolla on yrittäjyys.
YRITTÄJYYS
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen yrittäjyyden osiossa perehdytään liiketoimintamallin sekä liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen oman liikeidean pohjalta, ja yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin. Osuuden tuloksena syntyy tiimin työstämä liiketoimintasuunnitelma laskelmineen.
Yrittäjyyden osuus kattaa Business Model Canvas-kokonaisuuden, joita alustetaan markkinointi-, saatavuus- sekä palvelun hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat- osioissa.
Lähitapaamisissa ja harjoitustehtävissä sekä verkkotenteissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä (tiimityö).
SAATAVUUS
Saatavuuteen tutustutaan toimitusketjun hallintaan Business Model Canvas-ajattelun näkökulmista: Kumppanit, Resurssit ja Fyysinen kanava. Tunneilla, harjoitustehtävissä sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelmatehtävässä 1 op, tiimityö. Saatavuusosiosta myös verkkotentti 2 op, yksilötyö.
MARKKINOINTI
Markkinointiin tutustutaan Business Model Canvas-ajattelun avulla näkökulmista: Asiakassegmentit, asiakassuhteet, arvolupaus ja jakelukanavat (markkinointiviestintä).
Lähitapaamisissa sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä, joka on tiimityö. Markkinointiosuudesta myös verkkotentti 2 op (yksilötyö).
PALVELUJEN HINNOITTELU JA KANNATTAVUUSLASKELMAT
• Rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat
• Kannattavuus- ja rahoituslaskelmat sisällytetään yrityksen liikeideasta työstettävään liiketoimintasuunnitelmaan.
Business Model Canvas-näkökulmasta käsitellään: Ansaintalogiikka; kustannukset ja tulovirrat.
Exam schedules
Tarkentuvat opintojakson alussa
Student workload
10 op 270h
Evaluation scale
H-5
Further information
Ennakkotehtävä
Tiimijako