Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2019 - 09.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Esa Aula
Mervi Saarela
Veera Lassila
Vastuuopettaja
Mervi Saarela
Opintojakso
R0213

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät vahvistetun aikataulun mukaisesti Leppävaaran kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Markkinointi: Bergström, S. & Leppänen, A. 2014: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Osterwalder, A. 2014: Value proposition design: How to create products and services customets want
Saatavuus: Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana,Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit

Toteutustapa

Mitä on tarkoituksena oppia tällä opintojaksolla?
•liiketoiminnan ideointia ja kehittämistä tulevaisuustutkimuksen avulla
•asiakaslähtöisten liiketoimintamallien ja -prosessien kehittämistä
•asiakaslähtöisten tuotteiden ja palvelujen kehittämistä sekä oikeiden markkinointitoimenpiteiden valitsemista eri kohderyhmille
•tuotteiden ja palvelujen hinnoittelua
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Opiskelijatiimit kehittävät liikeidean ja liiketoimintamallin (Business Model Canvasin avulla) ja sen pohjalta tuottavat ryhmätyönä liiketoimintasuunnitelman laskelmineen.
Liiketoimintasuunnitelmaa kehitetään työpajoissa erilaisilla menetelmillä, joten jokaisen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin on tärkeää.
Yritystoiminnan käynnistämisen taloudelliset edellytykset tutkitaan arvioimalla tarvittavat alkuinvestoinnit, tulorahoitus sekä yrityksen kulurakenne.
Markkinointiosuuden teemoja ovat mm. asiakassuhdemarkkinointi, myyntityö ja arvon tuottaminen asiakkaalle. Näiden pohjalta on verkkotentti.
Saatavuuden osiossa tutustutaan toimitusketjun hallintaan, jonka tuloksena asiakas saa laatukriteerien mukaisen tuotteen tai palvelun toimitettuna sovitun aikataulun mukaisesti. Käsiteltyjä aiheita hyödynnetään tiimitehtävässä. Lisäksi osuuteen kuuluu tunneilla tehtävät harjoitustehtävät sekä harjoitustehtäviin ja kirjaan pohjautuva verkkotentti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkentuvat opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op 270h

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun