Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
26.11.2018 - 02.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.02.2019 - 10.05.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Aika ja paikka
Otaniemen kampus.
Ensimäinen tunti ja opintojakson orientaatio on 4.2. klo 9-12.
Kampuksella tapaamisia on yhteensä 7, aikataulu Pepin lukkareissa. Loppupalaverit 7.5.2019.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttikirja: Osia kirjasta Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström ja Leppänen (2015).
Opintojakson luennot.
Tarkemmat tiedot ohjaajien jakamasta materiaalista.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kampuksella lähipäivinä, ja materiaalit ja tehtävät ovat Optima -työtilassa.
Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvasin hyödyntäminen liikeidean kehittämisessä, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi, asiakastarpeiden kartoittaminen ja liikeidean testaus, liiketoimintasuunnitelman laatiminen sekä hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa, tai nuoren yrityksen liiketoimintaa. Vaihtoehtona tiimi voi kehittää Seniori365-palvelun liiketoimintaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö. Näyttöpäivä la 1.12.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät ja niiden palautukset on aikataulutettu tasaisesti läpi opintojakson. Suurin osa työstä tehdään tiimissä.
Tentti tehdään itsenäisesti verkossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on jaksotettu kolmen kuukauden mittaiseksi, ja palautukset jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle.
Arviointiasteikko
H-5