Asiakkuus- ja projektiosaaminen (10op)
Toteutuksen tunnus: R0212-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2018 - 02.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 14.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti alan käsitteitä käyttäen
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähitapaamisilla, työpajoilla, tentillä sekä yksilö- ja ryhmätehtävillä.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä.
Tiimityöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kettunen: Onnistu projektissa (lukupiiri)
Rubanovitsch - Aalto: Myy enemmän – myy paremmin (lukupiiri)
Keskeisiä kirjoja:
Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006
Englanniksi
Muu lähdeaineisto ja luennot
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijatiimi hankkii opintojakson alussa itselleen yrityskumppanin, jolle markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi ja kehitystyö tehdään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tiimit muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä.
Lisätiedot
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö
Arviointiasteikko
H-5