Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.05.2022 - 29.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2022 - 30.11.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 35 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Iris Summanen
- Teija Fontell
- Vastuuopettaja
- Teija Fontell
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- R0208
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Opintojakson aikana perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, Megatrendeihin ja tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.
Opintojaksoon kuuluu pienryhmässä toteutettava projektityö.
Aika ja paikka
Opinnot suoritetaan osittain etäopetuksena ja osittain lähiopetuksena Otaniemen kampuksella, oppiminen tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Sitra (2020): Megatrendit.
Sitra (2021): Tulevaisuustaajuus.
Sitra (2022): Heikot signaalit.
Palvelumuotoilun kirjallisuus.
Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Arviointiasteikko
H-5