Professional Development in Practice IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0198-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 14 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
- Opettajat
- Sanna Kuivalainen
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
- Kirsi Leinonen
- Vastuuopettaja
- Irene Pylkkänen
- Opintojakso
- R0198
Tavoitteet
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Aika ja paikka
Harjoittelu kevät 2022
Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentaudit
-naistentaudit
-geriatria (ennen kotihoidon harjoittelua)
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
PERHEHOITOTYÖN HARJOITTELUUN LIITTYVÄÄ MATERIAALIA (opintojakson R0196 materiaalien lisäksi)
• Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osi
-https://www.tunnejataida.fi/miten-tukea-lapsen-ja-perheen-tunteita-erikoissairaanhoidossa
-https://ketju-lehti.fi/aiheet/tutkimuksessa-tapahtuu/kehitysvammaisen-lapsen-perhe-kaipaa-riittavasti-tukea/
-https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/perhekeskeinen-tyoote-hoitaa-ja-ehkaisee-sairauksia/
KOTIHOIDON HARJOITTELUN MATERIAALI
Annetaan opintojaksolla
Lisäksi opintojaksolla osoitettu suositeltava kirjallisuus canvas työtilassa
Toteutustapa
Tämä opintojakso sisältää:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Hanna Vatanen)
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä)
3) Äitiyshuollon direktiviivi 1 op (Hanna Vatanen)
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op (Kirsi Leinonen)
Kotihoidon harjoitteluun kuuluu erikseen ohjeistettavat tehtävät.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Haavoittuvien asiakasryhmien projektin orientaatio 28.1.2022
Haavoittuvien asiakasryhmien projektin asiantuntijaluennot 11.2.2022
Haavoittuvien asiakasryhmien projektin väliaikatapaaminen 17.3.2022
Haavoittuvien asiakasryhmien projektin loppuseminaari 8.4.2022
Perhehoitotyön harjoittelun info 6.4.2022
Kotihoidon harjoittelun info 8.4.2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Äitiyshuollon direktiivin ohjeistus: Hanna Vatanen
Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojektissa mahdollisuus osittaiseen osaamisen näyttöön. Edellytyksenä työ- tai vapaaehtoiskokemus vammaisen asiakkaan ohjauksen parissa, osallisuuden lisäämisessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Työharjoittelu
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)