Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)
Code: R0196-3035
General information
- Enrollment
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 7 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- English
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Melisa Heiskanen
- Minna Pulli
- Terhi Hautaviita
- Teacher in charge
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Study unit
- R0196
Learning outcomes
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Location and time
.
Materials
Esimerkkejä oppimateriaalista.
Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet, virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Kirjallisten tehtävien materiaali hankitaan erikseen.
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön näyttökokeen materiaali julkaistaan tammikuun alussa.
Ikääntyneen hoitotyön tietotestin materiaali julkaistaan tammikuun alussa.
Monikulttuurisuus -tietotestin materiaali julkaistaan tammikuun alussa.
Teaching methods
Luennot, työpajat, seminaarit
Ennakkotehtävät, verkkotyökirjat
Valtakunnallinen lastenhoitotyön näyttökoe sekä tietotesti ikääntyneen hoitotyöstä..
Employer connections
Katso opintojakso R0198.
Exam schedules
PAKOLLISET LUENNOT
opintojakson aloituksessa kerrotaan läsnäolovelvoitteisista tuntimääristä. Mutta tässä päivät, jotka ovat jo tässä vaiheessa läsnäolovelvoitteisia zoom -luentoja.
12.1. Aloitusinfo
12.1. Luennot: zoomissa aiheena Maternity Care (on harjoittelun R0198 hyväksyttyyn suoritukseen kuuluva luento)
19.1. Luennot zoomissa aiheesta Ryhmän ohjausprosessi sekä Pedagoginen suunnitelma -tehtävän esittely ja aloitus hankeryhmissä. (on harjoittelun R0198 osan 4. Vulnerable Groups ..hyväksyttyyn suoritukseen
TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
Osa 1. Family Nursing 6 op
25.1. Materity Care -työpaja/matkasynnytys, papa -näyte, imetys ym.
26..1. Group Counselling -työpaja: ryhmäohjauksen ominaispiirteet, pedagoginen suunnittelu, asiakaslähtöinen ohjausprosessi. Young Love -hankekumppaneiden tapaaminen, nuoren seksuaalinen kehitys. Lasten lääkelaskukoe.
15.2. Family Nursing -työpaja/mm.lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy
TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
Osa 2. Adult and Elderly care 4 op
16.2. Adult care -työpaja/mm. näön ja kuulon seulonta, hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioiminen puhelin- ja chat -ohjauksena, kanyylin ja suoniverinäytteen kertaus. Lääkelaskukokeen uusinta.
15..3..Elderly Care-työpaja/ Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
SEMINAARIESITYKSET
9.2. Family Counselling - seminaari
9.3. Memory disorders -seminaari
TEHTÄVÄT
Näihin voi tulla muutoksia, koska opintojakson Canvas työtila valmistuu 11.1.2021.
Nämä tehtävät ovat varmoja tehtäviä:
25.1. klo 8 Papa smear -ennakkotehtävä
25.1. klo 8 Naistentaudit ja synnytys verkkotehtävistä synnytystehtävät
8.2. Family Counselling -tehtävä (Hankeryhmät C ja D )
15.2. Ear examination -ennakkotehtävä
15.2. Maahanmuuttajan terveys ja monikulttuurisuus -tehtävä valmiina
15.2. Työpajassa Monikulttuurisuus valtakunnallinen tietotesti (16 kysymystä)
8.3. Memory Disorders -tehtävä (Hankeryhmät A ja B)
15.3. Geriatrian verkkotyökirja
21.3.Lastentautien verkkotyökirja
21.3. Naistentautien ja synnytyksen verkkotyökirjasta naistentautien osuus
VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET
16.3. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti, yksilötesti, 60 min.
22.3. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö, ryhmät A ja B. A 8.30-11.45, B 12.30-15.45
23.3.Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö´, ryhmät C ja D. C 8.30-11.45, D 12.30-15.45
LASTEN LÄÄKELASKUT (painon mukaiset lääkelaskut)
.
Seuraavassa on varsinaisen tentin ajankohta ja uusintatenttien vaihtoehtoisia ajankohtia. Suorituskertoja on kolme.
26.1. klo 8.30-9.45 Varsinainen tentti
-mikäli työpajaan jää aikaa tai sinulla on aikaa, niin uusinnan voit tehdä työpajan lopussa.
16.2. klo Uusinta
- työpajan lopussa
-mikäli sinulla on aikaa, niin uusinnan voit tehdä työpajan jälkeen.
18.2. klo 16-20 Uusinta
- Uusintatentti
16.3. klo 16-16.45 Uusinta
- työpajan jälkeen
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Opinnot on suunniteltu siten, että yhden viikon työmäärä on 40 h.
Content scheduling
Nursing during pregnancy and delivery, women's health f.ex normal pregnancy and delivery, health of the mother and the baby during the pregnancy, typical diseases of women,
Nursing with children and adolescents f.ex monitoring growht and development, care of newborn baby, typical diseases, maltreatment, pain management, preparation for procedures, nutrition and excercise, mental health of adolescents,
Work and health, rehabilitation and work abilitaty
Wellfare and health of immigrants
Nursing of elderly people, homecare
Rehalibitative Care for people with memory disorders
Palliative care and the care of the end of life
Medication for pregnant women, children and elderly people
Social - and healthcare organization in Finland, social security benefits in Finland
Evaluation scale
H-5
Further information
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)