Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Minna Pulli
Sanna Mikkola
Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Opintojakso
R0196

Tavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista
Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainri 2015. Naisen terveys.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus.
Saarto, T., Hänninen J., Antikainen R., Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim.
Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Syväoja & Äijälä, 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).

Toteutustapa

Lähiopetus Hyvinkään kampuksella
Virtuaaliopintoja 3 op (Lastentaudit, naisten taudit ja synnytys, geriatria)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähitunneille osallistuminen pakollista. Mutta voi olla poissa osasta 1. 4 h ja osasta 2. 4 h sekä 4 h. neuvotellen opettajan kanssa riippuen tunnin aiheesta. Esim. palliatiivista hoitotyön lähitunteja on 8 h, ja jos on poissa molemmat kerrat, niin aihepiiri jää käsittelemättä.
Opintojakson R0198 osan 4. Maternity Care -osuuteen kuuluvat tunnit ovat pakolliset. Raskaus ja synnytys, odottavan idin ja synnyttäneen ravitsemus &Liikunta, synnytys -työpaja.

Työpajoihin ja seminaariin osallistuminen on pakollista.

Osa 1. Family Nursing 6 op

25.8. Lääkelasku -tentti
28.8. Lääkelasku 1. uusintatentti
10.9. Lääkelasku 2. uusintatentti


20.9.Familycounselling -tehtävän palautus


22.9. Familycounselling -seminaari

6.10 Tentti

19.10.Lastentaudit -verkkotehtävien palautus

19.10. Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävien palautus


20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus



Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
27.8. Papa -tehtävän palautus

29.9. Korvan tutkimus -tehtävän palautus

5.10. klo 8.00. Memory Disorders -tehtävän palautus

5.10. Geriatria -verkkotehtävät

6.10 Memory Disorders -seminaari

6.10. Kotitentti

20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus

Palliatiivisen hoitotyön tehtävät lähitunneilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Family Nursing 6 op

Lastentaudit verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Naistentaudit ja synnytys 1 op (26,4, h)
Familycounselling tehtävä 1½ op (40 h ) , tehdään ryhmässä. Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Luennot ja työpajat 2 op (54 h)
Kotitentti 1 op (26,4 h) , tämä työaika on sama osan 2 . kanssa

Osa 2. Adult and Elderly care 4 op

Geriatrian verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Memory Disorders -tehtävä (1½ op 40 h tehdään ryhmässä )´Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Papa´-tehtävä ja Korvan tutkiminen -tehtävä (työaika 4 h/henkilö)
Luennot ja työpajat 1 op (28 h)
Kotitentti, työaika on sama kuin osan 2. kotitentti

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista. Opintojakso koostuu kahdesta osasra: Family Nursing ja Adult and Elderly Care. Seuraavaksi yksityiskohtainen kuvaus..

Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskauksien tunnistaminen
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen vitaalit mm. hengityksen seuranta, voinnin romahtmisrsikin arvioiminen PWES -menetelmällä, nestetarve, kuivuma
-lapsen ja nuoren lääkehoito
-lapsen ja nuoren kivunhoito
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ohjaaminen toimenpiteisiin
-ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arvioiminen
-perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim.äidin masennus, rintatulehdus, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-vammaisuus:kehitysvammaisuus (Down), CP -vamma ja muut
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Osa 2. Adult and Elderly Care (Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö)4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-naisten taudit ja niiden hoito
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus (painottuu kotihoitoon), sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö, työmenetelmät haasteellisissa tilanteissa sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
-Palliatiivinen hoitotyö

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)

Siirry alkuun